Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

'Saya kesal dan mohon maaf'


7 Syaaban 1433H. [MOD] -

ALOR SETAR - “Saya mohon maaf pada keluarga, anak dan isteri saya serta keluarga mangsa dengan apa yang berlaku,” kata Othman A Aziz, 61, yang didapati bersalah membunuh teman wanitanya, seorang graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), tahun lalu.

Menurutnya, dia insaf dan amat menyesali dengan apa yang berlaku (tindakan tertuduh terhadap mangsa) serta memohon supaya ALLAH akan mengampuni segala dosanya.

“Saya merayu dikenakan hukuman sewajarnya kerana masih mempunyai seorang isteri dan dua anak,” katanya dengan nada sebak ketika membaca teks pada sekeping kertas ketika diberi peluang bercakap di Mahkamah Tinggi, di sini, semalam.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd Zaki Abdul Wahab, menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadapnya selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Sebelum ini, Othman yang juga tukang masak sebuah restoran didakwa membunuh Ratna Sufizzahriyanti Omar, 23, di bilik, sebuah rumah di Taman Mahkota, Jalan Stadium, di sini antara jam 8.45 malam 2 Mei 2011 hingga 12.45 pagi 3 Mei 2011.

Dakwaan terhadap warga emas itu dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Othman yang memakai baju T berkolar warna putih dan seluar sukan hanya tenang mendengar keputusan sementara isteri serta seorang anaknya dilihat menahan sebak sebelum menangis ketika tertuduh dibenarkan kembali ke tempat duduk awam.

Mohd Zaki dalam penghakimannya berkata, keterangan pihak pendakwaan berjaya membuktikan bahawa Ratna meninggal dunia akibat kecederaan pada bahagian badan disebabkan oleh Othman.

“Pakar patologi mengesahkan terdapat 26 luka tikaman dan empat hirisan ditemui di bahagian toraks si mati terutamanya di dada dan belakang menembusi organ vital (utama) seterusnya menyebabkan kematian,” katanya.

Justeru katanya, kewujudan banyak luka tikaman itu menunjukkan bahawa Othman ada niat untuk menyebabkan mangsa mati.

Beliau berkata, pembelaan dibuat Othman dalam kandang tertuduh pada 27 Mei lalu bahawa dia tidak sedar apa yang berlaku sehingga menyedari Ratna terbaring dalam keadaan berlumuran darah tidak dapat diterima mahkamah.

“Dalam pembelaan itu, tertuduh cuba menimbulkan bahawa dia tidak berfikiran waras semasa melakukan perbuatan membunuh bagaimanapun selepas dihantar ke Hospital Bahagia, Tanjung Rambutan, pakar mengesahkan tertuduh dalam keadaan siuman semasa kejadian.

“Beliau juga menimbangkan kes itu sama ada berlaku provokasi yang menyebabkan tertuduh melakukan pembunuhan selepas si mati enggan berkahwin dengan tertuduh. Bagaimanapun keterangan tertuduh gagal membuktikan wujudnya provokasi,” katanya.

Othman turut memohon supaya sepanjang tempoh tahanan sebelum pelaksanaan hukuman dipindahkan ke penjara di Selangor kerana keluarga berada di sana, namun Mohd Zaki menyarankan supaya permohonan itu diajukan kepada penguasa penjara.

Ketika prosiding, ibu dan adik perempuan kepada Allahyarham Ratna turut hadir mendengar keputusan enggan ditemu bual.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Nor Hasnita Wan Daud sementara tertuduh diwakili peguam, A J Surinarayanan.

Akhbar pada 4 Mei lalu melaporkan seorang wanita berusia 23 tahun, Ratna Sufizzahriyanti Omar yang juga seorang jurutera sebuah kilang di Gurun, ditikam hingga mati di Taman Mahkota, Jalan Stadium selepas dikatakan enggan berkahwin dengan teman lelakinya.

Sinar Harian

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.