Tawaran lompat parti tindakan terdesak Umno
Azmin menunjukkan sistem SISPMEP 3.0 yang bakal digunakan jentera parti itu dalam PRU-13.
KUANTAN - Bukan sesuatu yang mengejutkan apabila ada pihak tertentu cuba menawarkan habuan lumayan kepada pemimpin Pakatan Rakyat (PR) supaya mereka melompat parti.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, ia adalah tindakan terdesak khususnya pihak kerajaan (Umno) yang dilihat terus menyuburkan politik wang dengan cubaan membeli pemimpin lain.


Menurutnya, beliau mengucapkan tahniah kepada pemimpin daripada Pakatan Rakyat (PR) tidak terpedaya dengan janji dan tawaran yang diberikan kepada mereka.


Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas dakwaan Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail dalam laporan muka depan Sinar Harian semalam bahawa beliau pernah ditawar jutaan ringgit untuk melompat parti.


“Ini bukan cara PR, sebaliknya kita mengalu-alukan pemimpin daripada mereka (kerajaan) yang ingin menyertai kita, bukan sogokkan dengan wang sebaliknya meminta mereka memahami dasar perjuangan PR,” katanya.


Beliau ditemui selepas majlis pelancaran sistem SISPMEP 3.0 dan penyerahan bahan kempen pilihan raya peringkat negeri di sini, semalam.


Pahang adalah negeri terakhir untuk pelancaran dan penyerahan bahan kempen yang menyaksikan sebanyak 13 juta risalah memaparkan pelbagai isu seperti ekonomi, keselamatan dan Lynas bakal diedarkan.


Ditanya persediaan jentera parti itu, beliau memberitahu ia dalam peringkat akhir  bagi semua peringkat dan bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) selain menyatakan kemungkinan ia akan dijalankan sebelum Ramadan.


“Malah perbincangan bersama komponen PR lain juga dalam peringkat akhir dan semua rundingan dan rumusan boleh dibuat pada minggu depan.


“Kita optimistik dengan kewibawaan semua komponen parti dalam pakatan. Dan jika kerajaan membubarkan parlimen dalam minggu ini, kita sudah bersiap sedia,” katanya.


Mengulas sistem SISPMEP 3.0, Azmin memberitahu, sistem tersebut adalah Sistem Pengkomputeran Membaca Data Pilihan raya dan mampu membuat analisa secara sistematik serta saintifik.


“Ia boleh menjadikan gerak kerja jentera parti tersusun dan teratur sama ada peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) dan parlimen.


“Sebenarnya sistem ini sudah dilaksanakan pada 2008 dan menerusinya kita boleh mengesan pergerakan pengundi seperti pengundi hantu ataupun mereka yang sudah berusia 100 tahun ke atas,” katanya.


Menurutnya, ia membantu petugas mengesan dan melaksanakan tugas mereka dengan menemui mereka dan mengedarkan risalah.