Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Murad Khalid pernah minta maaf kepada Anwar


7 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Sebelum isu tuduhan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai master akaun berlarutan, PKR menasihatkan Datuk Murad Khalid meminta maaf seperti mana yang pernah beliau lakukan secara peribadi kepada Anwar sebelum ini.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dalam kenyataannya berkata, Murad mempunyai masalah tersendiri dan jika dibongkarkan akan menyusahkan beliau sendiri.

Menurut Rafizi, hasil siasatan beliau mengenai latar belakang Murad, menimbulkan dakwaan-dakwaan berikut:

1. Bahawa ketika beliau menjadi pegawai tinggi Bank Negara Malaysia, seawal tahun 1991 beliau menerima habuan dalam bentuk pembayaran keahlian kelab golf dan yuran bulanan dari pihak ketiga yang melanggar etika dan peraturan Bank Negara Malaysia;

2. Bahawa ketika beliau menjadi pegawai tinggi Bank Negara Malaysia, insuran kediaman beliau bagi perlindungan berjumlah RM3.1 juta dibayar oleh pihak ketiga yang melanggar etika dan peraturan Bank Negara;

3. Bahawa melalui satu syarikat yang berhubung kait dengan beliau, Datuk Murad Khalid mempunyai kepentingan dan mendapat manfaat dari 15 unit kondominium di Pelangi Indah Condo; dan

4. Pelbagai salah laku lain yang akan dibongkarkan dari satu masa ke satu masa kelak.

Pendedahan ini, katanya, adalah hasil
inisiatif sendiri meneliti semua fakta dan dakwaan yang dibuat terhadap beliau.

"Atas nama kebenaran dan keinginan untuk membongkar perkara sebenar, saya telah menyelidik perkara ini secara peribadi," kata Rafizi ketika mendedahkan hal ini.

Dakwaan Anwar mempunyai banyak akaun saham dan hartanah sehingga mencecah nilai RM3 bilion ini timbul dari perakuan bersumpah (statutory declaration) yang dibuat oleh Murad Khalid, bekas Penolong Gabenor Bank Negara di antara tahun 1994 dan 1994.

Perakuan bersumpah beliau tidak memberikan fakta dan senarai semua harta yang didakwanya dimiliki oleh i Anwar Ibrahim.

Sebaliknya, ia hanyalah dakwaan dengan menyebut beberapa nama yang kemudiannya dikaitkan dengan Anwar.

"Oleh yang demikian, saya berpendapat untuk mengesahkan sama ada dakwaan beliau benar atau tidak, saya tidak ada pilihan lain kecuali menyiasat latar belakang Dato’ Murad Khalid sendiri," kata Rafizi yang meletakkan jawatan sebagai CEO di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor yang diketuai Anwar.

Jika rekod beliau sendiri pun tercalar dengan dakwaan rasuah dan salahguna kuasa, ini menimbulkan keraguan bahawa perakuan bersumpah yang dibuat beliau adalah tidak benar, terutamanya apabila beliau tidak menyenaraikan pun harta atau saham yang kononnya dimiliki oleh Anwar Ibrahim, kata Rafizi.

Harakah Daily

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.