Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Saturday, June 30

WAJIB BACA: Apa kata Dayangku Intan...

Dugaan bertimpa bagai ‘isyarat’ buat kami – Dayangku Intan

Oleh: Mohd Nasir Awang
DAYANGKU Intan bukanlah nama asing, terutama buat para penggiat atau peminat dunia seni suara tanahair. Nama itu sering menghiasi media, terutama di era 80-an dan 90-an dulu.

Ketika itu, suaranya yang lemak mendayu sering berkumandang lewat media elektronik. Lagu-lagunya bukan setakat diulangputar untuk hiburan, tetapi turut menduduki carta lagu-lagu pujaan mingguan. Kemerduan lagunya turut menjadi siulan jutaan peminat. Pendekata, namanya senantiasa menjadi sebutan ramai.

Namun, tidak seramai itu yang tahu jalan berliku penuh pancaroba dalam hidup insan seni ini. Di sebalik senyumnya yang sentiasa manis di depan khalayak dan alunan suaranya yang mendayu kala menghiburkan masyarakat, wujud siri dugaan amat perit yang hanya diketahui mereka sekeluarga.

“Memang orang tak tahu, orang tengok zahirnya kami senang, gembira dan hidup mewah. Kita pun tak cerita kat orang (pelbagai dugaan hidup),” akui Dayangku Intan, dalam sessi temubual eksklusif dengan majalah Dian – Ihya’ As-Sunnah baru-baru ini.

Beliau mengakui beberapa dugaan besar yang datang silih-berganti amat menekan kehidupannya. Namun, di sebalik segala pengalaman pahit itu rupa-rupanya tersirat hikmah tersendiri yang akhirnya membuahkan kebaikan dalam hidupnya.

Kesemua ujian itu membuatkannya berfikir, seolah-olah Allah Ta’ala menghantar isyarat kepadanya untuk berubah dalam hidup. Berfikir mengenainya membawa Dayangku Intan menginsafi kekurangan diri, termasuk kelemahan iman, seterusnya mendorongnya lebih mendekatkan diri kepada Tuhan dan ajaran-ajaran agama.
Usia awal

Wanita berjiwa kental ini dilahirkan pada 29 April 1966 sebagai Dayangku Intan bte Tengku Abdul Hamid. Berbeza dengan tanggapan awal sebilangan orang yang menyangka beliau berasal dari Sarawak atau Brunei (berdasarkan namanya), Dayangku Intan adalah anak jati Kampung Pandan, Kuala Lumpur.

Beliau merupakan anak ketiga daripada empat beradik, kesemuanya perempuan, seibu-sebapa. Ada pun adik-beradiknya yang berlainan ibu agak ramai, memandangkan bapanya mempunyai ‘empayar’ keluarga yang agak luas. Malah, dia mengakui ada antara adik-beradiknya yang hingga kini belum sempat dikenalinya.

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Sun Jin, di Kuala Lumpur, sebelum menyambungnya di Sekolah Menengah Confucian, Pudu.
Minat menyanyi
Minatnya dalam bidang seni suara juga sememangnya berputik sejak kecil. Menurutnya, beliau telah mula menyanyi seawal usia lapan tahun. Beliau bersama kakaknya kerap diundang membuat persembahan di majlis kenduri kahwin di rumah jiran-jiran.

“Masa tu (usia) lapan tahun, program Jamal Kerdil (Allahyarham Pakcik Jamal) masih ada di RTM. Saya pergi tu.. program tu. Lagu kegemaran ku (liriknya)... “rasa cinta pasti ada...”, “duhai kanda rayuan hati...”. Lagu tu pun saya suka nyanyi, siap dengan pakaian. Saya tak boleh tengok plug tu, terus rasa nak pegang mikrofon,” ulas Kak Intan, separuh ketawa.

Bermula dari situ, dia mula mendapat banyak jemputan. Sesiapa yang pernah dengar dia menyanyi di kenduri kahwin, akan menjemputnya menyanyi di kenduri mereka pula. Daripada hanya sekitar Kampung Pandan, beliau dijemput sampai ke Kedah.

“Waktu tu satu persembahan saya dibayar RM2.00. Kugiran bersama kakak saya, mengiringi saya menyanyi. Bila pergi outstation ke Jitra, Kedah, dapatlah RM20. Tu kira dahsyat la tu, kira macam kita pergi England la sekarang ni... overseas,” sambung Kak Intan lagi.

Baginya, keghairahan menyanyi itulah juga menyebabkan beliau tidak minat menyambung pelajaran ke peringkat tinggi. Beliau menghabiskan pelajaran hanya di peringkat persijilan di Kolej Damansara Utama, dalam jurusan Undang-Undang Perniagaan.

Didorong minat itu juga, seawal usia 14 tahun, Kak Intan sudah bergelar penyanyi kelab malam. Bayaran diterimanya juga agak lumayan. Namun, lebih besar lagi ialah apabila pendedahan di situ membawanya ke pentas lebih bermakna buat kerjayanya selepas itu.
Semakin popular

“Jadi itulah.... sampai saya menjadi popular, saya dipanggil pulak bekerja dengan Hotel Merlin. Dipanggil sain kontrak dengan Merlin (secara berkumpulan). Masa tu saya dah berumur 16 atau15 tahun..”, katanya.

Kak Intan kerap keluar, terutama ke Johor Bahru dan Pahang. Bagi mengelakkan kejadian buruk kerana selalu pergi oustation, beliau dikahwinkan dengan seorang pemuzik dalam kumpulannya. Perkahwinan itu bagaimana pun sempat bertahan hanya dua tahun. Hasil perkahwinan itu Kak Intan mendapat anak sulungnya, Wanku Mohd Syaifuldean.

Beliau kemudiannya “dipinang” oleh syarikat rakaman. Komposer S. Atan dengan Omar Taib mempelawanya menjadi penyanyi solo. Kak Intan bagaimana pun memilih untuk kekal dengan kumpulannya, The Sweet Honesty.

“Start buat album, selepas balik dari Johor. S. Atan dan Omar Taib panggil saya, masa tu tengah mengandung anak yang sulung. Panggil audition. Lepas pantang terus buat album pertama “Secebis Kenangan” bersama OMRI Records. Saya artis wanita pertama,” ceritanya.

Kemudian, menyusul pula album keduanya berjudul “Semakin Rindu Semakin Sayang”. Tidak lama selepas itulah beliau berkahwin kali kedua dengan Encik Rosman Yahil, seorang deejay. Mereka kemudiannya dikurniakan tiga cahayamata, iaitu Wanku Mohd Rusydean, Wanku Intan Syarafana dan Wanku Ruknudean.

Dari situ juga kerjayanya sebagai penyanyi terus mendaki populariti. Kak Intan dikatakan sempat menghasilkan 14 album dengan yang terakhir bersama syarikat rakaman Polygram pada 1995. Ia diikuti beberapa album kompilasi kemudiannya. Namun, di sebalik segala kejayaan itu tersirat suatu kekosongan pada jiwanya.
Tak kenal Tuhan
“Apa yang saya lalui daripada kecil, susah, senang, kahwin, masa tu dari segi agama saya kosong. Saya memang tak tahu al-Quran, hadith, tidak dibesarkan begitu. Tapi cuma mak saya kata, “jangan buat orang macam tu, berdosa”, “jangan macam tu, Tuhan marah”. Itu je yang tahu. Tapi Tuhan tu (sekadar) Tuhan lah, tak tahu lah Tuhan tu yang jadikan kita, cuma Tuhan. Tuhan marah, (tergambar) macam cikgu (marah). (Pemahaman sebegitu) sampai saya berumur belasan tahun,” Kak Intan berterus-terang mengakui kelemahan dirinya dulu.

Sehinggalah ditakdirkan Allah Ta’ala berlaku beberapa dugaan besar dalam hidupnya, yang disifatkannya sebagai titik-titik penting merubah halatuju, seterusnya mendorong dia dan keluar “berhijrah” dari kehidupan lalu.
Dugaan bermula

“Saya rasa Allah pilih, bila saya dah kena macam-macam dugaan (bermula dengan) saya hilang adik saya. Dia meninggal umur 29 tahun, masa tu waktu saya tengah senang. Adik saya sakit di (Hospital) Tawakal. Masa tu duit tak ada masalah, (saya) artis tengah popular. Sekali Tuhan duga, kalau susah lain tu boleh cari duit. Sakit ni, tak boleh. Nyawa ni Tuhan kata, “itu hak Aku”. Bila terkena tu, saya kata, “Ya Allah, adik, saya sayang so much, suami dia sayang, Dia nak ambil (nyawanya), Dia ambil jugak,” ujar Kak Intan, dalam nada sebak.

Terbukti dari tuturkatanya, Kak Intan memang amat menyayangi Allahyarham. Kehilangan adiknya itu amat mengesankan. Malah, dari situ beliau mula melihat kebesaran dan kekuasaan Allah. Cuma, ia belum cukup kuat untuk merubah kehidupannya.

Kemudian datang pula dugaan kedua. Anak perempuannya (anak ketiga) lahir tanpa hempedu. Maka daripada kecil sampai sekarang terpaksa berulang alik ke hospital. Di sebalik kepayahan yang amat mencabar itu juga rupa-rupanya tersimpan mesej amat bermakna dari Allah SWT buat Kak Intan.

“Apabila anak saya keluar-masuk hospital, sehingga dia pernah few seconds tak ada nyawa, seorang (satu-satunya anak) perempuan ni, satu family semua sayang lah, “semangga-mangganya”, kata orang. Saya menyembah, ketika dia orang bawa dia keemergency room, masa tu saya menyembah kat lantai. Saya kata, “Ya Allah, kalau nak duga saya pun, dugalah saya saja, jangan lah ambik anak saya tu”. Saya cakap, “saya mengaku saya memang berdosa, saya tak mengenali Allah”.

“Saya menyembah, saya minta. Masa tu juga dia (anak) keluar suara, menangis,“Huaaa!!!...” Yang lain berlari-lari, “Syara dah sedar!” Saya masih juga kat situ (lantai). Masa tu hati saya memang, tak tahu nak cakap macamana, satu sentapan!”, cerita Kak Intan mengenai detik-detik hatinya “terketuk” oleh kebesaran Allah.

Namun, sekali lagi dugaan besar itu juga tidak cukup kuat untuk betul-betul memalingkannya dari gaya hidup dilaluinya ketika itu. Ibarat katanya sendiri, “situ lah sikit demi sikit (ingatkan Allah), tapi macam chipsmore, kejap ingat, kejap tak ingat. Kejap insaf, kejap tidak”, akuinya.

“Anak sakit, business jatuh, konsert tak dibayar, macam-macam dalam kehidupan. Dari tahun ke tahun begitu. Allah memang mengajar betul-betul, yang saya rasa nikmatnya, yang sekarang baru saya betul-betul faham. Hutang tak (boleh) bayar, company kena tutup daripada kita membiakkan lagi hutang...,” sambungnya lagi.

“Bersambung-sambung.. lepas anak saya dah jadi elok, tentang business apa semua, jadi dalam perjalanan dekatkan diri kepada Allah tu, saya sakit. Mak saya sakit dulu. Bila anak saya dah sihat, sambung mak saya. Saya pulak lepas tu sakit, sampaikan joint saya bengkak, jantung bengkak, saya dimasukkan ke hospital. Dia orang (doktor) suspek masa tu saya mungkin menghidapi barah,” Kak Intan memperincikan ujian hidupnya.
Bertamu ke Rumah Allah

Kebetulan sejurus sebelum menerima dugaan itu, beliau telah menyatakan hasrat bertamu ke Rumah Allah. Dorongan utama ialah untuk memanjatkan kesyukuran kerana Dia menyelamatkan anaknya dari tahap kritikal. Namun, apabila berdepan kemungkinan mendapat kanser, doktor menasihatkannya supaya menangguhkan pemergian ke Tanah Suci.

Beliau kemudiannya pergi mendapatkan rawatan di Australia. Dia dikenalpasti menghidaprheumatoid arthritis. Tapi waktu itu beliau sudah nekad, walau pun terpaksa berkerusi roda, dia tetap akan pergi mengerjakan umrah.

Alhamdulillah, sesampai di Tanah Suci, tanpa disedari beliau boleh berjalan seperti biasa dan tidak perlu berkerusi roda lagi. Seterusnya boleh menyempurnakan ibadah umrah tanpa masalah. Malah, di situ juga beliau ditakdirkan Allah bertemu seseorang yang akhirnya melorongkan jalan kepadanya mendalami ilmu agama secara lebih serius.
“Carilah Ustaz Abdullah Yasin”

“Sihat, seronok. Rasanya banyak-banyak tempat holiday, that’s (Mekah) the best place for holiday. Sampai sana kenal pulak Kak Liza (Norliza, kakitangan syarikat umrah), sayang sangat saya kat dia. Dialah yang bawa (tunjuk jalan) saya jumpa Ustaz Abdullah Yasin,” Kak Intan meneruskan ceritanya.

Ustaz Abdullah Yasin adalah seorang sarjana Islam yang giat menaburkan ilmunya, terutama di Lembah Kelang. Beliau juga pengelola kolum ‘Bimbingan Solat’ dalam majalah Dian.

Menurutnya, yang masih ingat kata-kata Kak Liza, pesanan kakak itu agar dia berhati-hati dengan agama amat memberi kesan kepada hatinya. Daripada situ beliau belajar sedikit demi sedikit. Paling dipegangnya ialah suatu kesedaran baru bahawa perkara yang tidak boleh dibuat rupa-rupanya lebih banyak daripada yang boleh di buat.

“Dia (Kak Liza) pesan, carilah buku hadith Muslim, Bukhari, ikut hadith yang sahih. Dia pun bekalkan beberapa buku. Dia pesan lagi, balik (ke Malaysia) cari Kak Nun. Dia kata Kak Nun akan bawa jumpa satu ustaz, dia kata, Ustaz Abdullah Yasin. Jadi bila balik, dalam keadaan kebesaran Allah (sudah masuk ke dalam hati), bila melangkah balik ke rumah, jumpa suami, tak sabar dah (untuk memulakan perubahan hidup).”

“(Kemudian) jumpa Kak Nun dan Kak Nah, pergi rumah Kak Nah, ada kuliah pasal hadith dan al-Quran tafsir. Dari situlah saya ikut Ustaz Abdullah Yasin, dan saya sukalah Abdullah Yasin, satu ustaz yang lembut, pandai mengambil hati muslimah, ibu-ibu. Dia lemah-lembut, memang memberi (banyak) pengajaran, (terutama) mengenai solat yang betul,” ujarnya lagi.

Dari situlah, katanya, beliau belajar al-Quran dan hadith secara serius, selain turut mengikuti kelas pengajian agama dengan Ustaz Mohd Asri Zainul Abidin secara tetap.
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.