Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Penjenayah kampung kantoi


9 Syaaban 1433H. [MOD] -

MARANG – Kantoi. Demikianlah nasib seorang lelaki yang dipercayai aktif mencuri hasil tanaman penduduk di dua buah kampung selepas dia ditemui terbaring kesakitan kerana cedera di kawasan kebun salak di Sungai Serai, di sini.

Penjenayah kampung yang biasanya memilih buah petai sebagai habuan itu ditemui pemilik kebun salak itu, Salleh Sulaiman, 57, sebelum perkara itu dimaklumkan kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Serai dan JKKK Gondang.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, JKKK, ahli Rakan Cegah Jenayah (RCJ) bersama penduduk kampung bergegas ke tempat kejadian lalu menahan lelaki terbabit, sebelum menyerahkannya kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

Difahamkan, lelaki berusia 43 tahun itu yang lebih dikenali sebagai ‘Mat Petai’ oleh pemilik kebun petai di kawasan dua kampung berkenaan mengalami kecederaan pada kaki kirinya selepas melarikan diri daripada Pengerusi JKKK Gondang, Marzuki Mat Zain.

Menurut Marzuki, sebelum Salleh menemui lelaki berkulit gelap itu terbaring di kebunnya, dia (Marzuki) terlebih dahulu terserempak lelaki itu menunggang motosikal bersama seorang rakannya di
hadapan sebuah kedai makan kira-kira jam 11 pagi.

“Saya menegur kedua-dua lelaki terbabit lalu menyoal kenapa membawa bersama guni dan dua bilah senjata tajam iaitu sebilah pisau dan parang. Saya tegur kerana mengesyaki mereka ingin mencuri hasil tanaman penduduk, namun mereka bercakap kasar.

“Kemudiannya berlaku pertengkaran antara kami lalu mereka memegang dua bilah senjata yang dibawa. Kerana bimbangkan keselamatan, saya bertindak dahulu dengan menyerang mereka termasuk berjaya merampas dua senjata tajam itu,” katanya.

Marzuki berkata, kedua dua lelaki itu kemudiannya melarikan diri dengan meninggalkan motosikal di hadapan kedai makan sebelum salah seorang daripada mereka ditemui terbaring di dalam kebun salak, manakala seorang lagi masih menghilangkan diri.

Menurutnya, penduduk dua kampung iaitu Gondang dan Sungai Serai percaya kedua-dua mereka yang terbabit menjadikan aktiviti mencuri hasil tanaman penduduk sebelum dijual bagi mendapatkan bekalan dadah dan keperluan lain kerana tidak bekerja.

Sementara itu, lelaki terbabit ketika ditemui mengakui mempunyai rekod jenayah lampau dan pernah dipenjarakan sekali serta ditahan di pusat pemulihan dadah sebanyak dua kali.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu, namun enggan mengulas lanjut kerana ia masih dalam siasatan pihak polis.

Sinar Harian

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.