Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Abdul Ghafur selalu berterus terang

Tuesday, April 5, 2011

Kerajaan Hanya Pandai Janji Manis : Ahli Parlimen BN

KUALA LUMPUR: Ketika bersidang hari ini, ahli Parliman Barisan Nasional mendesak wakil menteri untuk menjawab isu kurangnya peluang untuk bumiputera di Sabah dan Sarawak.

Ditujukan kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri SK Devamany, Abdul Ghapur Salleh berkata ketika kerajaan sentiasa memberikan janji-janji manis, namun hasil pada akhirnya adalah sia-sia.

Bahkan selepas 40 tahun sejak Sabah menjadi sebahagian daripada Malaysia, tidak ada bumiputera yang berjaya dari negeri itu.

Isu itu timbul ketika Mahfuz Omar (Pokok Sena-PAS) mempersoalkan alasan kerajaan untuk menyiapkan Unit Peneraju Agenda Bumiputera(Teraju).

Devamany menjawab bahawa Teraju ditubuhkan untuk memantau dan menguruskan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB) yang memperkuat penyertaan bumiputera dalam kegiatan ekonomi.

Abdul Ghapur kemudian berdiri dan berkata bahawa ini adalah sekadar janji sedangkan hakikatnya sangat kurang bumiputera yang berjaya dari Sabah dan Sarawak.

"(Ini adalah) 'Indah khabar dari rupa'... ekuiti bumiputera di Sabah adalah sifar, sifar. Namakan saya dua bumiputera (dari Malaysia Timur) yang berjaya dalam perniagaan," katanya.

Mahfuz kemudian mencelah dan berseloroh, “Musa Aman dan Taib Mahmud, satu (dari Sabah) dan satu (dari) Sarawak.” Ahli Parlimen PAS itu merujuk kepada ketua-ketua menteri di kedua-dua negeri.

Dalam mempertahankan kenyataannya, Devamany berkata dia tidak pernah membuat janji-janji manis. "Saya tak pernah menanam tebu di bibir."

Dia menambah bahawa sukar untuk menyebutkan nama kerana terlalu ramai orang yang berjaya dari Malaysia Timur. Devamany juga mengatakan bahawa ia secara peribadi akan memastikan bahawa rakyat di Sabah akan mendapat manfaat dari program ini.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.