Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KDN DAH NAFI, JADI APA ALASAN LAIN ?

KDN nafi beri kerakyatan daftar warga asing pengundi sokong BN

May 11, 2011
PUTRAJAYA, 11 Mei — Kementerian Dalam Negeri menafikan pihaknya memberi taraf kewarganegaraan penuh kepada rakyat asing termasuk 2,000 pemastautin tetap di kawasan Parlimen Hulu Selangor bagu menyokong BN sebagaimana didedahkan PKR semalam.

Timbalan Menteri Dalam Negeri  Datuk Lee Chee Liong berkata, kementeriannya tidak akan memberi langsung kelulusan ke atas permohonan kerakyatan penuh kepada warga asing jikapun ia dipohon Umno.

“Hal ini tidak akan berlaku. Satu kelulusan pun saya tidak akan bagi apatah lagi 2,000 kelulusan kepada warga Indonesia,” kata beliau kepada pemberita selepas taklimat media di kementerian itu di sini, hari ini.

Semalam, ada kenyataan daripada PKR yang mendedahkan senjata kotor kononnya Umno mahu mengukuhkan undi dengan memberikan kerakyatan kepada 2,000 pemegang status pemastautin tetap, sekali gus dijadikan pengundi baru.

Dalam suratnya kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Ketua Umno Hulu Selangor Datuk Mohamed Idris Abu Bakar didakwa memohon kelulusan untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan Malaysia bagi penduduk pemastautin tetap di kawasan Parlimen Hulu Selangor. Berdasarkan senarai nama yang  disertakan dalam surat itu seramai 2,000 orang telah dipilih, kata Zuraida semalam.

Zuraida turut menyifatkan Umno khususnya di Selangor sudah terdesak untuk merampas semula negeri itu daripada Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13 dengan menggunakan cara itu.

Menurut beliau, nama-nama yang sudah dikenal pasti jelas dinyatakan dalam surat tersebut sebagai bakal pengundi yang boleh membantu kemenangan BN dalam pilihan raya umum.Selain itu, Lee menambah, untuk mendapatkan kerakyatan bukan senang.“Warga asing perlu menjalani prosedur-prosedur yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan.

“Mereka (yang ingin mendapatkan kerakyatan Malaysia) perlu ada dokumen-dokumen sah dan memenuhi syarat, baru kami akan proses kerakyatan yang dipohon. Tetapi itu juga mengambil masa yang lama,” ujarnya lagi.

Beliau juga menegaskan, bukan setiap warga asing ada hak memohon kerakyatan.“Hanya orang tertentu sahaja layak mendapatnya.“Jika warga asing itu berkahwin dengan pasangan dari warganegara Malaysia, barulah mereka layak memohon kerakyatan itupun tertakluk kepada Perlembagaan dan bukan dalam tempoh masa terdekat,” katanya lagi.

“Saya juga tidak akan sembarangan memberi kerakyatan kepada warga asing dalam meraih undi pada pilihan raya umum ke-13,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.