Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TEGURAN UNTUK MAT SABU

MAT SABU : Buangla Perangai Melayu yg buruk TU

Aku ingat bila hang dah berhijrah ke Kelantan dan Kedah berpuluh tahun perangai melayu yg buruk tu hang dah buang dah. Ternyata anak JATI KG Jarak Penanti ni masih sebati lagi dgn perangai yg tak berapa elok tu. perangai macammana?

Sikap yang hanya tahu menghargai pencapaian bangsa lain tapi buat-buat tak nampak dgn kejayaan bangsa sendiri.

Bahasa mudah : kalau anak cina dapat 10A hang terbeliak biji mata tapi kalau anak melayu dapat 10 A tiada pengiktirafan diberikan malah kutukan diberikan.

Takkanlah bila LGE bagi hang jawatan ahli lembaga pengarah JBA dgn bayaran tertinggi, mulut hang terkunci kot dan hang nampak dia sorang yg buat kerja. Mana pi hasil tarbiyah PAS selama berpuluh tahun keatas diri hang.


Aku memang kagum dgn hang. Hang petah bercakap, idea banyak, berani dan mudah didekati. Pasai tu BN takut dgn hang. Tapi aku baru nampak yg mindset hang tak begitu intelektual. Teguran hang lebih bersifat “demotivated” bukan “continous improvement”. Adakah kerana PAS Kedah/Kelantan tak guna CAT macam DAP sudah dikira tak buat kerja? Yg penting intipati kerja bukan nama.

Aku dok kerja di Pulau Pinang 20tahun sampai sekarang. Aku dok tengok perkembangan sejak zaman Gerakan sampai la ni DAP. Tapi aku takkan buka pekong krn patuh pada pucuk pimpinan.

Cuma satu nasihat aku dekat hang tentang maksud pakatan. BN pun ada juga pakatan dgn Gerakan dan MCA/MIC, PAS pun ada juga pakatan dgn DAP/PKR. Pakatan BN adalah bentuk pakatan yg sanggup jual “underware sendiri: krn nak jaga hati rakan se pakatan. Tanah wakaf tergadai, akta tanah rizab melayu diubah, akta pendidikkan di ubah.

Pakatan Rakyat perlu bergerak atas dasar keadilan dan kesaksamaan kepada rakyat yg berbeza bangsa/agama. Perlu bersifat give and take atau win-win dan bukan berat sebelah. Buangkan sifat terlalu nak jaga hati di atas permintaan yg bersifat melampau.

Tapi Abg Mat oi, kalau hang tak buang perangai tu….PAKATAN Rakyat pun boleh jadi Pakatan BN.

Aku tak kata PAS ni perfect. Kita ambik periksa pun mana ada yg score 100%. Sekurangnya dapat markah 80% pun dah kira A juga. Aku tau dlm PAS Kedah memang ada sekoq dua yg dok ligan title Datuk dan memang dia dah dapat Datuk pun. Tapi takkan krn sekoq kerbau, habis hg nak palit lumpur dekat PAS. Apa kata hang pi balik Batu Hampar, Merbok, hang pi tegur dia personally drp hang dok bising di Malaysiakini. Hang tu pula pasai apa tak mau ambil anugerah Datuk ? Takut riak ka?

PAS Kelantan pula, takkan hang tak nampak improvement kot. Kota Bharu lagi hebat dari KTrengganu @ ASetar. Org Islam Kelantan lagi hebat dari segi ekonomi. Akta tanah Kelantan menjamin hingga keanak anak cucu berbanding akta tanah PPinang. Org melayu PPinang cuma tinggai tanah dalam pasu saja.

Masaalah kebergantungan kpd TGNA tu cuma masaalah bagaimana nak menukar perak dgn emas, memang payah. Dalam BN memang mudah untuk menukar ganti kerana yg ada semua cuma ketul batu sahaja. Lagipun nak mengurus kerajaan negeri hang ingat TGNA buat kerja sorang2 ka?. TGNA hanya perlu membentuk seorang dua lagi yg mampu diberi persepsi yg sama seperti beliau oleh masyarakat umum.

Masaalah YB tak turun padang. Bab ni hang sepatutnya kena buat benchmark dan compare apple to apple. Jika YB PAS turun padang sebanyak 50 kali setahun berbanding dgn YB BN yg cuma 30 kali, ternyata YB PAS lebih baik. Takkan hang mau YB PAS turun padang 365 kali setahun kot baru hang nak bagi score A. Gila pa. YB DAP turun padang setiap hari ka? Yg penting bukan berapa kali turun tapi apakah positive improvement yg boleh dibuat oleh YB berkenaan. Kita bercakap soal efficiency bukan quantity.

PAS bukan tak boleh ditegur, tapi biarlah realistic dan ada fakta. Org tuduh hang syiah, aku tak setuju sebab aku kenal hang bukan setakat ditapak ceramah. Hang cuma peminat Negara Iran dan budayanya. Sama juga macam aku peminat Negara Thailand, takkan aku dituduh fahaman Buddha kot.

Aku minta maaf kalau ada yg menyinggung hang. Tapi sebab hang la ni org no2 aku kena tegur cepat sebelum jadi barah. - merong

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.