Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

UMNO LUPA SEJARAH MEREKA




Dewan Pemuda PAS Negeri Perak melihat penulisan-penulisan bagi memburukkan imej DAP di dalam media massa semangkin hari semakin rancak terutama memberikan gambaran buruk DAP di Negeri Perak yang telah mencipta satu sejarah hitam buat Umno Negeri Perak khasnya dan Negara amnya.


Kritikan-kritikan buruk terhadap DAP di Perak kerana kelebihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang telah dimenangi oleh mereka dan dalam masa yang sama telah menjatuhkan pemerintahan lebih 50 tahun Barisan Nasional (BN) di Negeri Perak.
Dalam memperkatakan agenda politik DAP terutamanya di Perak, ramai pihak terlupa bahawa semenjak tahun 1969 jawatan Ketua Menteri Negeri Pulau Pinang disandang oleh Datuk Dr Lim Chong Eu daripada Parti Gerakan Rakyat Malaysia dan terus disambung oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon sebelum BN tewas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 tahun 2008 yang lalu.
Tetapi rakyat lupa, walaupun nisbah kerusi yang ditandingi oleh Gerakan pada PRU 12 yang lalu hanya 13 kerusi DUN (tewas semuanya) berbanding dengan Umno yang bertanding sebanyak 15 kerusi DUN (11 kerusi DUN menang) tetapi jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang masih dipegang oleh Tan Sri Koh.
Dalam PRU Pulau Pinang juga mencatatkan pada tahun 1990 dahulu Gerakan memenangi 7 kerusi DUN manakala Umno memenangi 12 kerusi DUN berbanding DAP memenangi 14 kerusi DUN. Tetapi oleh kerana ingin mengekalkan kuasa BN, Umno sangguh menyerahkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang kepada Gerakan walaupun hanya mempunyai 7 kerusi DUN berbanding 14 kerusi DUN dari Umno.
Gambaran tersebut jelas jika Umno mempunyai lebih kerusi sekali pun, keduddukan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang masih juga dipegang oleh Gerakan. Hakikat ini lah yang tidak dapat nafikan oleh Umno jika mereka ingin memberikan gambaran buruk DAP kepada rakyat.
Rakyat telah sedar bahawa Umno jugalah yang telah memberikan kerusi Parlimen Kawasan Gerik pada PRU 12 dahulu kepada Gerakan walaupun kerusi tersebut mejoritinya adalah bangsa Melayu. Termasuk kenyataan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang mengatakan tidak mustahil kerusi Umno akan diserahkan kepada Parti Kompenan BN yang lain baru-baru ini.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.