Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DBKL nafi tahan, hanya iring mahasiswa, aktivis ke balai polis

April 23, 2012
 
KUALA LUMPUR, 23 April — Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hari ini menafikan pihaknya menahan dua mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka, sebaliknya, pihaknya hanya mengiringi kedua-dua mereka ke balai polis.

“Kami tidak menahan mereka. DBKL hanya mengiringi mereka ke balai polis untuk membuat laporan polis,” kata Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail ketika sidang media di Ibu Pejabat DBKL di sini.

Semalam, dua aktivis, masing-masing “Occupy Dataran” dan mahasiswa, Fahmi Reza dan Umar Mohd Azmi telah dibawa oleh DBKL ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi untuk membuat laporan polis berhubung kesalahan mengadakan demonstrasi dan berkhemah di dataran bersejarah itu.

Jelas Ahmad Fuad, DBKL juga sedang menyiapkan laporan kertas siasatan untuk diperakukan oleh Timbalan Pendakwaraya untuk mendakwa Fahmi, manakal bagi kes Umar, pihaknya serahkan kepada pihak polis.

“Pihak DBKL akan mengambil tindakan perundangan kepada Fahmi Reza, dan kami sedang menyiapkan kertas siasatan untuk disahkan oleh Timbalan Pendakwaraya.

“Manakala kes Umar akan diserahkan kepada siasatan pihak polis, kerana beliau menghalang penjawat awam menjalankan tugas.” katanya.

Menurut Ahmad Fuad, tindakan mereka berhimpun dan berkhemah di Dataran Merdeka adalah menyalahi Undang-Undang Kecil Kerajaan Tempatan (Dataran Merdeka) (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992, dan Akta Jalan, Parit, dan Bangunan 1974.

Kedua-dua mereka berkhemah di dataran tersebut, lokasi yang dijangkakan untuk perhimpunan menuntut pilihan raya adil dan bersih “Duduk Bantah” yang dijangka Sabtu ini.

Mereka ditahan pada jam 8 pagi selepas Konsert Diraja sempena pertabalan Sultan Kedah sebagai Yang Di-Pertuan Agong.

Kedua-dua mereka bagaimanapun telah dibebaskan petang semalam.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.