• KWAP, KWSP, TH digesa lupus pegangan dalam 1MDB Rafizi pada sidang media di lobi bangunan Parlimen, Kuala Lumpur, hari ini. - Foto Sinar Online oleh NIZAM ZAIN
1 / 1
KUALA LUMPUR - PKR menggesa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang berurusniaga dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) supaya membuat keputusan melupuskan pegangan dan pelaburan dalam pembelian bon bagi melindungi kepentingan pencarum.

Setiausaha Agungnya, Rafizi Ramli berkata Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Lembaga Tabung Haji (TH) perlu bertindak segera untuk mengelakkan bayaran mereka dilengah-lengahkan.

"Agak berhemah jika KWAP, KWSP dan TH perlu menjual dan mencairkan bonnya pada kedudukan sekarang kerana ia adalah lebih baik untuk pulih dengan mendapat sedikit diskaun dan bukannya menunggu.

"Jika itu tidak berlaku, pendeposit menjadi orang yang terakhir sekali mendapat bayaran mereka daripada baki kewangan yang dimiliki 1MDB," katanya pada sidang media di lobi bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau berkata lagi, keupayaan 1MDB untuk membayar semula hutang berjumlah RM42 bilion semakin diragui apabila Kerajaan Persekutuan didakwa akan berunding dengan tiga syarikat itu untuk melengahkan pembayaran atau menggantikan hutang itu dengan aset bukan tunai.

"Bukan mudah untuk mengutip hutang dari 1MDB, tambahan pula hutang RM42 bilion itu berhadapan dengan risiko "cross default" (kegagalan berturut-turut membayar hutang apabila 1MDB gagal membayar satu hutang).

"Memandangkan KWAP, KWSP dan TH adalah agensi kerajaan, kemungkinan besar agensi-agensi ini terpaksa akur dengan permintaan Kerajaan Persekutuan itu," dakwanya.

Dalam pada itu, katanya lagi, jawapan bertulis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bagi soalan bertulisnya pada Isnin mengesahkan bahawa KWAP mempunyai pelaburan dan pegangan berjumlah RM1.4 bilion dalam empat anak syarikat 1MDB termasuklah Bandar Malaysia Sdn Bhd.

"Ini bermakna dari RM1.5 bilion bon yang diterbitkan 1MDB melalui syarikat itu bagi membiayai penempatan semula operasi ketenteraan di Kem Udara Sungai Besi, RM920.8 juta telah dilanggan oleh Tabung Haji dan besar kemungkinan baki RM579.2 juta telah dilanggan oleh KWAP," dakwanya.

Selain itu, katanya lagi, KWSP juga terdedah kepada risiko kewangan 1MDB melalui pelaburan dan pegangannya yang berjumlah RM1.72 bilion apabila perdana menteri turut mengesahkannya, semalam.

"Saya kurang setuju dengan pendapat Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Shahril Ridza Ridzuan bahawa pegangan bon dalam 1MDB dan anak syarikat janakuasanya adalah selamat kerana ia dijamin oleh kerajaan.

"Masalah kewangan 1MDB telah menjadi risiko kewangan yang besar yang besar bukan sahaja kepada syarikat itu, bahkan kepada keseluruhan Perbendaharaan Negara," katanya.