Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAKYAT TANGGUNG

Bibit Keruntuhan Ekonomi Jahiliyah


Islam menggariskan tiga faktor utama yang menjadi punca keruntuhan sesebuah ekonomi iaitulah riba, tipu dan makan harta orang lain secara jalan batil.

Hari ini telah disaksikan, keruntuhan ekonomi berskala besar telah berlaku ke atas sebuah negara Eropah, Greece dari akibat riba yang diharamkan Allah SWT. Bibit-bibit keruntuhan ekonomi jahiliyah kini sedang bermula sebagaimana jatuhnya kuasa kapitalis, sosialis dan komunis.

Tidak mustahil esok dan lusa perkara sama boleh berlaku ke atas negara kita sekiranya kerajaan yang memerintah tidak berpegang kepada sistem ekonomi Islam digariskan Allah SWT.

Kerana ketiga-tiga faktor keruntuhan dan kezaliman ekonomi tersebut sememangnya lengkap menjadi amalan Malaysia sejak sekian lama. Riba, penipuan dan mengambil harta rakyat di atas jalan yang batil berlaku secara berleluasa.

Hari ini satu lagi malang menimpa rakyat negara ini apabila bahan bakar utama yakni petrol dinaikkan 10 sen dan 20 sen seliter. Kenaikan harga minyak ini bakal mencekik leher rakyat atas kesan berangkai peningkatan harga barangan yang pasti berlaku selepas ini.

Rakyat kekal menjadi mangsa yang dibebankan setelah pelaksanaan GST menghimpit kehidupan mereka. Kerajaan yang terperuk oleh pemikiran jahiliyah melihat kaedah seperti itu sebagai usaha menyelamatkan ekonomi. Walhal itulah keruntuhan diperingkat dasar yakni rakyat, sebelum ia merudumkan seluruh ekonomi negara.

Perkara yang berlaku ini tidak ubah umpama mengharapkan serigala menjaga biri-biri. Sumber dan hasil mahsul negara ini melimpah ruah tidak pernah berkurangan. Tetapi kerajaan yang diamanahkan rakyat untuk menguruskannya curang dan khianat.

Kekayaan negara menjadi milik peribadi dan kroni yang menyenangkan tembolok nafsu pemimpin haloba. Ia beredar hanya di kalangan mereka tertentu yang berkuasa dan mengampu.

Sedangkan rakyat, digula-gulakan pemberian berkala senilai hanya ratusan ringgit demi menutup mulut berbicara kerakusan pemerintah durjana.

Muhammad Khalil Abdul Hadi
Timbalan Ketua DPPM
14 Ramadhan 1436/1Julai 2015

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.