Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

nilai rm malaysia sepatutnya

Nilai Ringgit Sepatutnya Rm3.70 Tetapi Ditutup Semalam Dengan Rm4.10. Kenapa Kita Perlu Balik Kepada Islam?

Nilai sebenar Ringgit Malaysia semalam sepatutnya sekitar RM3.70 tetapi diniagakan dengan kadar RM4.10 pada tukaran USD1. Sebenarnya ia sangat rendah berbanding sebelum ini sekitar RM3.30 sahaja.

Ada 3 faktor penting naik turun matawang sesebuah negara:
Kuasa matawang banyak bergantung kepada 3 faktor:

1. Jumlah aktiviti ekonomi berguna atau jumlah barangan berharga sebenar. Seperti kita mempunyai sawit, kereta, padi, minyak dan lain-lain.

2. Jumlah cetakan umum wang kertas negara. Yang ini tugas Bank Negara untuk memantau cetakan matawang.

3. Kepantasan pusingan matawang atau kepantasan perpindahan wang dari tangan ke tangan. Dalam ekonomi, ia dikenali sebagai the velocity of the money.

Tiga faktor di atas boleh dikatakan punca kepada penurunan nilai daripada RM3.30 kepada 3.70 bagi USD1. Tetapi di sana terdapat faktor tambahan iaitu apabila terdapat susutan sebanyak sekitar 10%, iaitu nilai sebenar RM3.70 tetapi diniagakan dengan nilai RM4.10. Kenapa? Ia disebabkan oleh sentimen. Sentimen termasuk spekulasi dan ketidak stabilan unjuran masa depan terutamanya apabila berlakunya isu-isu ekonomi yang melibatkan politik, seperti isu 1MDB yang membawa kepada isu politik seperti demonstrasi dan lain-lain.

Apabila ini berlaku, pelabur akan takut dan seterusnya menarik modal mereka ke negara lain, terutamanya sekarang Amerika dikatakan akan menaikkan Interest Rate dan China sudah menurunkan matawang Yuan.

Dua faktor ini adalah penarik kepada pelabur luar untuk alihkan modal mereka dari Malaysia ke sana.

Memang kita serba salah, tidak jatuhkan kerajaan maka suasana ini berterusan, jika jatuhkan kerajaan kita belum tahu siapa yang naik. JIka buat demonstrasi pelabur akan lagi, jika tak buat demonstrasi mungkin penyelesaian akan lagi perlahan. Penyelesaiannya? balik kepada Islam justeru:

1. Sesiapa sahaja boleh mendakwa Najib jika mereka perolehi bukti justeru pendakwa dalam islam hak semua orang, hatta kerani di dalam pejabat Najib boleh mendakwa jika ia mempunya bukti. Tapi sekarang, bergantung kepada siasatan SPRM, polis dan lain pendakwaraya yang ekslusif, kes tidak tahu status penyiasatannya tetapi pergerakan politik sentiasa laju di dalam 'menghukum' sesuatu yang belum diputuskan oleh siasatan.

2. Jika berlaku siasatanpun, rakyat masih sangsi juteru penyiasat, pendakwaraya dan semua yang berkenaan ada interest dengan kuasa politik khususnya dari segi prosedure perlantikan. Tetapi di dalam perundangan Islam, semua ini bebas dilakukan oleh semua yang berakal, baligh tanpa mengira agama dan bangsa.

3. Di dalam sistem ekonomi Islam, duit rakyat tidak berpusat di 'top fund' seperti 1MDB dan lain-lain. Tetapi duit rakyat berada di poket rakyat. bezanya, jika orang nak rosakkan ekonomi Malaysia, maka mereka boleh serang 'top fund' seperti 1MDB, reserve negara dan lain-lain. Dua tiga peluru boleh ranapkan ekonomi negara dan merosakkan 28 juta rakyat Malaysia. Berbeza dengan islam, sistem ekonomi 'Bottom Up', atau dengan kata lain, semua wang rakyat berada di dalam saku rakyat, jika orang nak rosakkan ekonomi kita, mereka kena sediakan 28 juta peluru kerana kekuatan kewangan di dalam poket setiap rakyat.

Sebab itu, pencegahan dan penyelesaian kemelut ini perlu balik kepada sistem Ekonomi dan Perundangan Islam. Islamlah kamu, nescaya kamu selamat, maksud hadis.

Sekian.

Zaharudin Muhammad.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.