• Azmin Ali Azmin Ali
1 / 1
ALOR SETAR - Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali digesa mengeluarkan kenyataan rasmi bagi mempertahan kuasa yang dimiliki Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung pelantikan menteri besar.
 
Ini berikutan kenyataan Ahli Parlimen Alor Setar, Gooi Hsiao Leong dalam sebuah portal baru-baru ini yang menggesa Azmin mengubah perlembagaan negeri itu dengan mengurangkan kuasa sultan gara-gara kemelut politik yang berlaku di negeri itu.

Ketua Pemuda Umno Selangor, Zainuri Zainal berkata, menteri besar baharu yang diperkenan Sultan Selangor itu perlu mempertahan kuasa tersebut dan menolak cadangan itu secara terbuka.
  
Beliau berkata, Azmin juga perlu memberi jaminan kepada rakyat negeri itu agar Adun daripada Pakatan Rakyat tidak membawa usul mengurangkan 'kuasa Sultan' dalam sidang Dun Selangor mulai November depan.
  
"Azmin orang pertama perlu pertahankan kuasa Sultan. Jika Azmin tak keluarkan kenyataan, bermakna dia setuju dengan kenyataan Gooi dan dia perlu sedar pelantikannya juga berdasarkan perkenan daripada Sultan," katanya pada sidang media di Pejabat Umno Kedah di sini hari ini.

Zainuri berkata, Pemuda Umno negeri memberi tempoh sehingga hujung minggu ini kepada Azmin untuk bertindak.
  
Mereka mengambil berat terhadap isu yang sengaja dibangkitkan oleh kepimpinan PKR yang didakwa menghina intitusi diraja secara terbuka disebabkan kemelut yang dicipta parti itu sendiri.
  
"Kami juga menggesa agar Gooi menarik balik kenyataannya itu," katanya. - Bernama