• Hasnul Baharuddin Hasnul Baharuddin
1 / 1
PETALING JAYA - Adun Morib, Hasnul Baharuddin menyatakan kesediaannya untuk bertanding pada PRU akan datang atas tiket DAP.

Berucap dalam sebuah majlis semalam, Hasnul menegaskan bahawa beliau sudah bersedia untuk menerima apa sahaja keputusan dan tindakan tatatertib yang bakal dikenakan oleh pimpinan Pas Pusat.

"Segala kemungkinan yang saya kira akan saya hadapi, saya bersedia...

“... tak kisah, saya tak jadi calon Pas pun tak apa, saya boleh jadi calon DAP,” katanya ketika berucap di Majlis Makan Malam anjuran DAP di sini, semalam.

Pada 14 Ogos lalu, seluruh pimpinan Pas digemparkan dengan penglibatan dua ahli Pas, Hasnul dan Saari Sungib yang menyatakan sokongan penuh terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor.

Tindakan dua Adun tersebut sekali gus menjadikan ia sebagai majoriti undi menentang kedudukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Kedua Adun, Hasnul dan Saari kini berdepan dengan tindakan tatatertib yang bakal dikenakan terhadap mereka kerana didakwa membuat keputusan dengan membelakangkan parti Pas.

Jelas Hasnul, tindakan yang diambilnya itu membuktikan bahawa beliau tidak mengejar jawatan dalam parti semata-mata namun ia jelas dilakukan demi kepentingan bersama antara parti dalam PR.

Beliau dalam pada itu menyeru kesemua pimpinan PKR, DAP dan Pas meneruskan kepimpinan PR dalam usaha memelihara keamanan di negara ini.

“Kita (Pas, PKR, dan DAP) mesti teruskan (hubungan) bersama Pakatan Rakyat kerana kita tidak mempunyai pilihan lain untuk menumbangkan Umno dan BN. Formula sokongan ketiga parti ini amat penting, kerana  ia dapat mewujudkan suasana harmoni dan penuh keadilan antara kaum di negara ini,” tegasnya.

Mengulas mengenai perkembangan siasatan berhubung salah lakunya, Hasnul menjelaskan, beliau dan Saari akan dipanggil oleh pimpinan Pas Pusat untuk tindakan lanjut menjelang minggu hadapan.