Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Rabu, 24 September 2014

Azmin kritik Khalid pecat Anwar

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Mohamed Azmin Ali mula menunjukkan belang pada hari pertama beliau menjadi Menteri Besar Selangor dengan mengkritik tindakan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Penasihat Ekonomi Selangor.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata, pemecatan itu menimbulkan persoalan memandangkan ia dilakukan pada hari terakhir Abdul Khalid menerajui pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

"Sudah tentu ini menimbulkan persoalan mengapa pemecatan ini berlaku pada hari terakhir pentadbiran Abdul Khalid.

"Anwar telah memegang jawatan tersebut sejak enam tahun lalu, tiada isu apa pun. Mengapa beliau disingkirkan?" katanya dalam sidang akhbar di kediaman ibunya, Che Tom Yahya di Kampung Klang Gate Baru, dekat sini hari ini.

Azmin mengadakan kenduri kesyukuran di kediaman ibunya sempena pelantikan beliau sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu bagi menggantikan Abdul Khalid.

Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Diperbadankan (MBI) Selangor, Faekah Husin dalam kenyataan malam tadi mengumumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor berkuat kuasa serta-merta bagi menjimatkan kos pentadbiran kerajaan negeri.

Jelas Faekah, pelbagai fitnah dan kontroversi ditimbulkan antara lain tentang gaji yang diterima oleh Anwar serta peranan dan sama ada sumbangan beliau kepada kerajaan negeri Selangor sesuai dengan jawatan yang disandang.

Sementara itu, di KLANG, ketika ditanya pemberita mengenai kedudukan barisan Exco baharu di bawah pentadbirannya, Azmin menjelaskan, beliau akan mengadakan perbincangan dengan kepimpinan PKR, DAP dan Pas pada petang ini mengenai komposisi jawatan itu mengikut parti-parti dalam pakatan pembangkang. 

Katanya, beliau yakin keputusan penetapan barisan Exco kerajaan negeri yang baharu dijangka dapat dicapai sebelum istiadat mengangkat sumpah yang dijadualkan berlangsung di Istana Alam Shah di sini pada Jumaat ini. 

Pada masa sama, Azmin turut menyatakan bahawa tiada jawatan Timbalan Menteri Besar akan diwujudkan di bawah pentadbirannya sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak.
"Setakat ini perkara itu (jawatan Timbalan Menteri Besar) tidak berbangkit," ujarnya.

3 orang berkata:

Anonymous said...

Kalau Azmin nak sangat Anwar jadi penasihat ekonomi Selangor... ko lantik laaaa semula. Ada aku kesah. amboi amboi amboi...

Anonymous said...

Wa cakap talak tau kua ikut mana.......Dipan ka balalang ka, wa tatau.

Anonymous said...

Betul la khalid buat tu sbb anwar mungkin akan kerumah barunya villa sg buluh

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.