Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ANDAINYA AYAM TIDAK BERKOKOK ESOK TETAP SIANG, BERSIH TETAP JUGA DIADAKAN

Bersih harap polis lebih terbuka, beri ruang demokrasi kepada rakyat

June 15, 2011
KUALA LUMPUR, 15 Jun – Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) akan meneruskan Himpunan Bersih pada 9 Julai ini walaupun polis mengatakan tidak akan mengeluarkan sebarang permit perhimpunan aman menuntut pilihan raya adil dan telus itu.

Selain tidak akan mengeluarkan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar menegaskan pihaknya akan mengambil tindakan termasuk membuat tangkapan pencegahan sekiranya perlu.

Menurut jawatankuasa pemandu Bersih, pendirian terbaru polis itu tidak akan menghalang usaha mereka untuk meneruskan perhimpunan aman selain menambah bersedia bekerjasama dengan pihak berkuasa itu.

“Walaupun polis tidak akan mengeluarkan sebarang permit untuk perhimpunan Bersih 2.0, kami berhasrat akan untuk meneruskan kerjasama dengan pihak polis pada 9 Julai nanti.
 
Selain Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenavesan, jawatankuasa itu turut dianggotai Andrew Khoo, K. Arumugam, Dr Farouk Musa, Harris Ibrahim, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, Richard Y W Yeoh, Dr Toh Kin Woon, Dr Wong Chin Huat, Datuk Yeo Yang Poh, Zaid Kamaruddin, Dr Subramaniam Pillay dan Arul Prakkash.

Tegas jawatankuasa itu, pihaknya akan memastikan Himpunan Bersih 2.0 akan diadakan dalam keadaan aman selain menjamin keselamatan orang ramai.

“Ekoran banyak laporan polis telah dibuat terhadap Himpunan Bersih 2.0, kami akan memastikan ia akan berjalan dengan lancar, aman, bertanggungjawab dan kami akan memastikan langkah-langkah keselamatan dijaga sepanjang ia dijalankan.

“Justeru kami meminta agar kerajaan menghormati kehendak orang ramai untuk menuntut pilihan raya yang adil dan telus,” katanya.

Tambah Khalid, pihaknya menerima 418 laporan dari peniaga, ejen pelancongan dan individu yang membantah perhimpunan itu diadakan di Kuala Lumpur pada 9 Julai.

Pada 2007, Bersih menggunakan slogan “Gelombang Kuning” telah menganjurkan perhimpunan aman, bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara atas alasan sama.

Himpunan Bersih 2.0 mendapat tentangan dari banyak pihak terutamanya dari Barisan Nasional (BN) yang membantah cadangan itu.

Bagaimanapun Perkasa yang diketuai Datuk Ibrahim Ali memutuskan akan mengadakan perarakan balas serentak pada hari yang sama.

Ibrahim berkata pihaknya akan menganjurkan protes balas bagi menghalang Himpunan Bersih 2.0 selain mendakwa ia akan menimbulkan huru-hara.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.