Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BAGUS DARI BN, MEH KITA CUBA TAWAKAL !

Bajet alternatif: Pakatan tawar gaji minimum RM1,100

October 04, 2011
KUALA LUMPUR, 4 Okt Sementara pentadbiran Najib sedang membincangkan kadar gaji minimum untuk dilaksanakan akhir tahun ini, Pakatan Rakyat hari ini menawarkan RM1,100 sebagai gaji minimum tenaga kerja negara ini.

“Gaji minimum akan diperkenalkan dan dikuatkuasakan. Pakatan Rakyat akan mengguna pakai mekanisme penetapan gaji yang terbukti berkesan di negara-negara lain dengan meminda semua akta sedia ada. Gaji minimum sebanyak RM1,100 akan disyorkan untuk diangkat dan dikuatkuasakan,” kata Pakatan Rakyat yang mengumumkan bajet alternatif 2012 hari ini.

Pakatan Rakyat juga menegaskan kemelut tuntutan gaji minimum yang berpanjangan dan tidak berkesudahan melambangkan persepsi pemerintah yang memandang rendah kepada rakyat, seolah-olah rakyat menagih dan meminta sedekah.

“Kuasa untuk menentukan gaji minimum terus dipusatkan di tangan menteri, justeru Akta Majlis Rundingan Gaji Kebangsaan yang dibentangkan baru-baru ini tidak lebih dari helah untuk menutup keengganan Barisan Nasional melaksanakan gaji minimum,” katanya lagi.

Pakatan Rakyat mengumumkan belanjawan mereka sementara kerajaan Barisan Nasional akan berbuat demikian Jumaat ini.

Pakatan Rakyat berkata pengenalan gaji minimum dijangka akan memanfaatkan 300,000 orang kakitangan awam yang berada di bawah RM1,100.

Selain itu katanya, tangga gaji kakitangan awam akan diselaraskan berikutan pengenalan gaji minimum dan melibatkan kenaikan gaji kakitangan awam yang lain mengikut tangga gaji masing-masing.

Baru-baru ini Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mengesyorkan gaji minimum RM1,500 sebulan.

Kementerian Sumber Manusia mengumumkan pelantikan anggota Majlis Perundingan Gaji Negara minggu lalu.

Seiring dengan pengumuman itu, Pakatan Rakyat juga mengumumkan bahawa ia akan melaksanakan pembayaran elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan bagi setiap orang guru seperti yang dijanjikan di dalam Buku Jingga.

“Penyelarasan gaji kakitangan awam berikutan pengenalan gaji minimum dan janji Buku Jingga akan melibatkan peruntukan tahunan sebanyak RM5.9 bilion.

“Pakatan Rakyat akan menghentikan serta-merta kecenderungan dan amalan mengguna pakai tenaga perunding dalam proses keputusan kerajaan seperti amalan sekarang dan mengembalikan pengaruh dan kedudukan kakitangan awam dalam proses kerajaan,” katanya lagi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.