Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TUKARLAH PERLEMBAGAAN DULU !

BOLEHKAH HARUSSANI GESA PUSAT PINDA PERLEMBAGAAN UNTUK MEMBOLEHKAN HUDUD DILAKSANAKAN ?

Ahad, 9 Oktober 2011

Fuhh..Pemuda PAS Desak Kelantan Lantik Harussani Sani..??


Pemuda PAS mempelawa Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria sebagai pemerhati proses pelaksanaan hukum hudud di negeri Kelantan. 

Minggu lalu, Harussani (gambar) mencadangkan agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan.

“Kami bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan Tan Sri Harussani untuk menjayakan pelaksanaan hudud di Kelantan,” kata Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak Dr Raja Ahmad Al-Hiss dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Justeru kata beliau, pihaknya mencadangkan agar kerajaan negeri Kelantan melantik Harussani sebagai pemerhati bagi pelaksanaan hukum hudud, yang dihasratkan kerajaan negeri pimpinan PAS sejak dua dekad lalu.

“Malah kami yakin pandangan Tan Sri Harussani terhadap hukum hudud di Kelantan sudah tentunya ia berasakan sepertimana yang dijelaskan dalam al-Quran itu sendiri.

“Kami menyokong penuh kenyataan Tan Sri Harussani dalam isu pelaksanaan hukum hudud di Kelantan,” katanya lagi.

Raja Ahmad juga berkata, pihaknya sanggup bekerjasama dengan siapa sahaja asalkan untuk menjayakan pelaksanan Islam dan bukan seperti Umno yang “bertarik tali dengan MCA dalam isu hukum hudud ini.”

Dalam ulasan kepada The Malaysian Insider minggu lalu, Harussani menasihatkan pentadbiran Najib agar membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan sebagai satu “percubaan” selepas kerajaan pusat terus dengan pendiriannya menyekat langkah sedemikian atas alasan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Kata beliau, Putrajaya perlu memberi peluang kepada kerajaan negeri Kelantan pimpinan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melaksanakan hudud memandangkan undang-undang jenayah syariah Islam itu sudah digubal pada 1993.

“Kerajaan pusat perlu beri peluang kepada Kelantan untuk laksanakan hudud, Nik Aziz juga kata sudah bersedia... saya setuju dan sokong, cuma dari segi prosedur pelaksanaan perlu lengkap, lagipun nanti kalau kerajaan pusat tak benarkan nanti orang marah.

“Benarkan Kelantan laksanakan hudud, hudud bukan perkara senang nak dilaksanakan kerana banyak perkara perlu dipatuhi... benarkan sebagai percubaan untuk kita yang lihat bagaimana ia dilaksanakan dan kadar jenayah di Kelantan selepas ia dilaksanakan kemudian baru kita nilai,” kata beliau.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.