Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

LFL, Bersih serah penghakiman kes PAA ke Bukit Aman esok

himpunan 

KUALA LUMPUR 29 APR: Kumpulan undang-undang dan hak asasi. Lawyers for Liberty (LFL) akan menyerahkan penghakiman kemenangan kes di bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA) ke ibu pejabat polis Bukit Aman, jam 2 petang esok.

Serahan penghakiman kemenangan kes di bawah PAA bertujuan Ketua Polis Negara bahawa PAA tidak boleh digunapakai untuk Himpunan 1 Mei Khamis ini dan himpunan-himpunan akan datang.

“Polis tak boleh tangkap aktivis yang berhimpun secara aman. Esok kami akan ke Bukit Aman untuk serah handover keputusan Mahkamah Rayuan,” tulis LFL dalam twitternya, hari ini.

Serahan penghakiman PAA tersebut turut disertai wakil sekretariat Gabungan Pilihan Raya Bebas & Adil (Bersih) dan kumpulan NGO.

Terdahulu, Mahkamah Rayuan 25 April lalu membebaskan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad yang didakwa di bawah PAA kerana mengadakan perhimpunan ‘Black 505′ tanpa notis 10 hari.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Mohd Ariff Mohd Yusof dalam penghakimannya berkata, tidak ada dalam Akta itu membolehkan pihak berkuasa mengisytiharkan perhimpunan aman sebagai haram.

Keputusan dibuat kerana mahkamah mendapati Seksyen 9 (5) untuk menghukum mereka yang berhimpun secara aman adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad sebelum ini berkata, himpunan 1 Mei, Khamis in adalah haram kerana penganjur gagal mengemukakan notis 10 hari.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=61145

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.