Wednesday, April 2, 2014
MH37 - Hilang Secara Misteri: Pengakhirannya Juga Misteri?
Pengakhiran masih tidak kelihatan dalam misteri MH370
Apr 02 2014
SUARA LANTANG:
Sebuah pesawat Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang penumpang dan
anak kapal telah lesap. Teknologi abad ke21 langsung tidak dapat
menyelesaikan misteri ini.
Teori konspirasi pula semakin bercambah seperti serpihan di seluruh pelusuk Internet.
Dan seluruh
dunia sedang menanti nasib pesawat udara Malaysia Airlines (MAS) yang
didaftarkan sebagai 9M- MRO yang terhempas dalam selatan Lautan India
yang luas, bergolak dan jauh.
Penyiasat
sedang bergelut dengan situasi menghairankan yang menyelubungi
penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing yang malang ini.
Sesuatu yang
misteri telah berlaku di atas penerbangan itu, yang berlepas pada 8 Mac.
Tiada siapa yang tahu apa yang berlaku, atau mungkin ada yang tahu
tetapi tidak boleh berkata apa-apa.
Sebuah kejadian
yang serupa berlaku 57 tahun lalu. Pada 8 November 1957, pesawat Pan Am
7 yang dalam penerbangan dari San Francisco ke Hawaii hilang di Lautan
Pasifik.
Bangkai pesawat
Boeing 337 itu ditemui seminggu kemudian oleh kapal pengangkut Tentera
Laut Amerika Syarikat, yang menjumpai bangkai dan serpihan yang
terapung-apung di atas permukaan lautan timur laut Honolulu.
Kemalangan yang
mengorbankan semua 44 orang di atas kapal ini, tidak pernah ditentukan
secara muktamad. Misteri ini ditambah pula fakta bahawa tiada sebarang
isyarat kecemasan yang dihantar.
Kembali di
Malaysia, keluarga penumpang dan anak kapal penerbangan MAS 653 yang
terhempas 37 tahun lalu juga tidak mendapat pengakhiran.
MH653 yang dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur telah dirampas pada 4 Disember 1977.
Boeing 737-200
itu memintas ibu negara dan terhempas di paya bakau di Johor setelah ia
turun ke arah Payar Lebar di Singapura, dan membunuh semua 100 orang di
atas kapal.
Selama
bertahun-tahun, ahli-ahli keluarga mangsa telah belajar menerima
kehilangan yang dialami, tetapi kemalangan itu akan sentiasa menjadi
sebuah titik hitam dalam kehidupan mereka. Sehingga hari ini, mereka
masih tidak mengetahui kebenaran.
Sekurang-kurangnya,
mereka masih boleh melawat memorial yang dibina berhampiran lokasi
kemalangan di Tanjung Kupang, untuk merawat kelukaan mereka.
Pengakhiran kes
MH370 telah menjadi sesuatu yang semakin mustahil, sewaktu usaha
mencari yang masih dilakukan menempuhi lebih banyak kesukaran.
Seperti yang
dikatakan setiausaha akhbar Pentagon: "Saya mendengar ia disifatkan
sebelum ini...Kami bukan sedang cuba mencari jarum dalam timbunan rumput
kering, kami sedang cuba mencari timbunan rumput kering. Saya beritahu
anda sekarang bahawa kami sebenarnya sedang cuba mencari ladang lokasi
rumput kering ini berada. "
Selepas lebih
daripada tiga minggu pencarian udara dan laut yang melibatkan kapal
terbang dan kapal-kapal laut tujuh negara, misteri Penerbangan 370
adalah tidak lebih jelas hari ini, berbanding sewaktu carian bermula
pada 8 Mac.
Australia telah
melantik bekas ketua pasukan pertahanan mereka untuk mengetuai carian,
yang melibatkan tentera Australia, China, Jepun, New Zealand, Korea
Selatan, Amerika Syarikat dan Malaysia.
Ketua Marshal bersara udara, Angus Houston akan menyelaras usaha berbilang negara ini.
Beliau juga
akan memastikan bahawa keluarga menerima maklumat terbaru dan bantuan
perjalanan, termasuk perkhidmatan visa, nasihat penginapan, perkhidmatan
jurubahasa dan kaunseling.
Sewaktu kapal
terbang dan laut meneroka kawasan yang terletak 1,850 kilometer ke barat
Perth, usaha mencari perakam suara dan data penerbangan ini ibarat
sebuah perlumbaan menentang masa, kerana bateri alat ini dijagka habis
pada hari Isnin.
Walaupun
pencari ini berjaya mencari dan mengeluarkan alat-alat dari selatan
Lautan Hindi yang bergelora, ia mungkin tidak boleh menyelesaikan salah
satu misteri penerbangan terbesar.
Perakam suara
kokpit hanya menyimpan rakaman dua jam perbualan terakhir, bermakna ia
tidak akan mendedahkan apa yang berlaku di atas Teluk Thailand.
Jelas sekali,
sesuatu telah berlaku kepada MH370, yang tidak akan diketahui sesiapa.
Dan ini bermakna yang pengakhiran adalah semakin jauh.
Perlu
dinyatakan yang kemalangan pesawat tunggal paling dahsyat dalam sejarah,
telah melibatkan sebuah pesawat Boeing yang telah mengalami kerosakan
tujuh tahun sebelumnya, dan tidak diperbaiki dengan sempurna.
Japan Airlines
Flight 123 sedang dalam perjalanan dari Tokyo ke Osaka pada tahun 1985,
apabila sebuah kegagalan mekanikal yang serius menyebabkan Boeing 747SR
itu menghentam Gunung Takamagahara.
Semua 15 anak kapal dan 505 daripada 509 penumpang terkorban.
Secara
kebetulan, pesawat Boeing 777-200ER yang digunakan dalam penerbangan 370
ini pernah terlibat dalam sebuah kemalangan kecil pada tahun 2012,
apabila hujung sayapnya melanggar ekor pesawat China Eastern Airlines
A340-600 dan patah. Kejadian itu berlaku di Lapangan Terbang Shanghai
Pudong.
perlu juga
dinyatakan bahawa bateri litium-ion adalah suspek utama dalam kemalangan
sebuah Boeing 747 UPS di Dubai pada tahun 2010, yang membunuh kedua-dua
juruterbangnya sewaktu mereka cuba melakukan pendaratan kecemasan.
Penyiasat
kemalangan telah mengesan api yang memusnahkan pesawat kargo jumbo itu
berpunca dari bateri litium-ion yang dibawa di dalam kargo.
Cukuplah bagi kita mengetahui bahawa kargo MH370 itu turut mengandungi bateri litium-ion yang mudah terbakar - sumber
0 orang berkata:
Post a Comment