• Mohd Iskandar Jaafar Mohd Iskandar Jaafar
1 / 1
KUALA TERENGGANU - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) diminta mengemukakan bukti secara saintifik yang boleh mengaitkan peningkatan kadar kemalangan jalan raya dengan plat kenderaan tidak mengikut spesifikasi, cermin gelap dan aksesori kenderaan.

Exco Pemuda Umno, Mohd Iskandar Jaafar berkata, bukti itu harus diumumkan kepada rakyat agar langkah jabatan itu menguatkuasakan undang-undang menggunakan alasan berkenaan, tidak lagi dipertikaikan.

Menurutnya, semua pihak maklum punca utama peningkatan kadar kemalangan jalan raya di negara ini adalah disebabkan sikap pemandu memandu kenderaan secara laju, kecuaian diri sendiri, pengubahsuaian kenderaan dan faktor jalan raya.

“Oleh itu, kenyataan JPJ untuk kurangkan kemalangan jalan raya dengan menyaman pemilik kereta yang papan nombor plat tidak ikut spesifikasi, cermin gelap dan pemasangan lain-lain aksesori seperti lampu tambahan (lampu strob) dan lampu HID ‘head lamp’ tidak boleh diterima oleh rakyat.

“Ia boleh diumpamakan seperti sakitnya di tempat lain, tapi ubatnya di tempat lain,” kata Iskandar yang juga Adun Jabi, semalam.