Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

HUDUD HANYA ADUN PKR TAK SOKONG

SELERA DAP DAN PKR SAMA, SUDAH JELAS DAN TERANG, MEREKA MENENTANG HUDUD DAN RAGU DENGAN SISTEM PERUNDANGAN HUKUM TUHAN, SUATU YANG GANJIL. BARU TERSERLAH DI ANTARA UMNO DAN PKR, BAHASA LEMBUTNYA PKR MASIH TIDAK MENYATAKAN PENDIRIAN, ERTINYA MEREKA RAGU, CER TANYA ULAMA ISLAM  SEPERTI YUSUF AL QARDAWI, MEREKA TERHUKUM DALAM KATEGORI APA ? - Pak Karamu
 
Hudud: Pembentangan dianggap bersejarah
  • Hudud: Pembentangan dianggap bersejarah Ahmad (kanan) ketika membentangkan pindaan Enakmen Kanun Syariah II 1993, semalam. - Foto Bernama
1 / 1
KOTA BHARU - Tekanan demi tekanan yang dibuat DAP tidak menghalang Kerajaan Kelantan daripada membentangkan pindaan Enakmen Kanun Syariah II 1993  merangkumi  hudud, qisas dan takzir, di sidang Dun Negeri, semalam.

Pembentangan jam 11 pagi itu dibuat Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob dan disokong timbalannya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah,  mendapat sokongan lisan dan komitmen 31 Adun Pas dan 12 Adun BN sekali gus memudahkan ia diluluskan dalam sesi pengundian hari ini.

Bagaimanapun wakil tunggal PKR masih tidak menyatakan pendirian.

Dalam pembentangan itu, sebanyak 10 pindaan dibuat termasuk tiga perkara yang pernah mencetuskan kontroversi, manakala tujuh lagi pindaan bersifat teknikal.

Sebanyak 71 fasal, enam bahagian serta empat jadual merangkumi peruntukan kesalahan jenayah syariah dan perkara-perkara berkaitan dengannya terkandung dalam rang undang-undang itu.

Antara tiga pindaan utama yang dibuat berkait penggunaan kanun ini kepada hanya orang Islam yang melakukan kesalahan di Kelantan sekali gus tidak membenarkan orang bukan Islam membuat pilihan menggunakan undang-undang syariah.

Pindaan juga dibuat terhadap enakmen takrif liwat dengan membuang perkataan ‘selain daripada isterinya’ dengan memperuntukkan hukuman takzir bagi kesalahan liwat isteri yang sebelum ini mendapat kritikan pihak tertentu.

2 orang berkata:

Anonymous said...

Bagi DAP semua tak mengapa dia menolak hudud tapi bagi ahli PAS yang tidak bersetuju satu sangat menghairankan. Ini lah jika masuk pas dengan agenda tersendiri. Bonus untuk UMNO yang membantu menghidupkan hukum ALLAH. Buat Dr. Mariah sorry no more vote for you.

Anonymous said...

Tolak hudud sama taraf dgn abu jahal & abu lahab....x kira la fahaman parti apa....ini soal akidah kalau x faham juga...jgn jadi manusia...jadi lembu shahrizat lagi bagus

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.