Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ORANG UMNOPUN TAU BEBAN, TAPI RAKYAT TAK TAHU TERBEBAN

MP: Beri kad minyak, bantu kurang beban rakyat

Noh Omar
Noh Omar
SHAH ALAM – Kerajaan wajar mempertimbangkan cadangan untuk mengembalikan subsidi RON95 dan diesel yang dihapuskan 1 Disember lalu dengan memperkenalkan kad minyak sama seperti yang digunakan oleh pegawai kerajaan.
 
Ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar berkata, kaedah itu akan menjadikan agihan subsidi minyak lebih adil yang diberikan hanya kepada rakyat negara ini.
 
“Saya berpandangan kita boleh terus beri subsidi minyak tetapi mestilah subsidi bersasar. Tidak boleh subsidi seperti sebelum ini. Contohnya, seorang rakyat berhak mendapat subsidi minyak 500 liter sebulan.
 
“Semua rakyat akan dapat jumlah minyak bersubsidi yang sama. Apabila lebih daripada 500 liter itu, pengguna nak beli yang ke 501 liter, kena beli mengikut harga pasaran. Bukan harga subsidi,” katanya kepada Sinar Online.
 
Harga runcit RON95 dan diesel ditetapkan mengikut kaedah pengapungan terkawal yang menyebabkan harga minyak berubah setiap awal bulan.
 
Mengulas lanjut, Noh Omar yang juga Pengerusi Umno Selangor berkata, setiap rakyat negara ini yang memiliki kenderaan hanya layak mendapatkan sekeping kad minyak meskipun pemilik itu mempunyai lebih daripada satu kenderaan.
 
“Seperti yang berlaku pada kenderaan kerajaan di mana kad minyak itu yang mempunyai had. Contohnya sebulan hadnya hanya 500 liter. Apabila melebihi had itu, kad itu tidak boleh pakai lagi. Jadi, saya terfikir. Jika kita boleh laksanakan sistem itu untuk kenderaan-kenderaan kerajaan, kenapa tidak sistem itu diaplikasikan kepada semua rakyat Malaysia.
 
“Ini juga untuk pastikan subsidi itu tidak jatuh ke tangan warga asing atau pelancong asing. Jadi, mana-mana pemilik kenderaan yang tidak mempunyai kad minyak itu, perlu membeli dengan harga pasaran,” katanya.

2 orang berkata:

Anonymous said...

Tak payahlah nak bagi kad bagai....
Kira rakyat malaysia tak perlu subsidi
Naik 2.00 lagi pun kami tak kisah
Janji oemimpin kita jaya raya

Anonymous said...

bila kabar angin najib akan membuat rombatkan kebinat, ramai pemimpin melayu, memberi cadangan dan sokongan kpd najib.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.