Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Cakap pusing sana pusing sini

Yuran sekolah 2012 Percuma TAPI Yuran PIBG Mahal



Adalah lebih baik yuran sekolah untuk tahun 2012 dikekalkan yang hanya sebanyak RM33.50. Sebaliknya Yuran PIBG yang ada sekolah sampai RM 200 mungkin ada yang sampai RM 400 seorang pelajar dihadkan hanya kepada RM 30 sekeluarga. Apalah guna kita gembira menyambut pemansuhan yuran sekolah yang sedikit sedangkan yuran PIBG masih mahal.

Kalau sekolah perlukan duit untuk menjalankan aktiviti di sekolah melalui PIBG hendaklah digalakkan ibu bapa menderma kepada sekolah, kerana derma kepada sekolah akan dikecualikan cukai. Juga harap disegerakan proses pengecualian cukai kepada semua sekolah, agar mudah ibu bapa dan sektor korporat menderma kepada sekolah.


Selaras bayaran elak penetapan yuran sesuka hati
9 Okt 2011

KUALA LUMPUR: Kadar yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru (PIBG) yang kini berbeza mengikut sekolah perlu diselaraskan di seluruh negara bagi mengelakkan kejadian menaikkan bayaran sesuka hati berikutan pemansuhan yuran persekolahan mulai tahun depan.

Sehubungan itu, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Datuk Prof Madya Dr Mohamad Ali Hassan, mahu satu garis panduan berhubung kadar yuran diwujudkan bagi mengelakkan ada pihak mengambil kesempatan sekali gus membebankan keluarga berpendapatan rendah.

Mohamad Ali berkata, selain itu, pihaknya mencadangkan lebih banyak syarikat korporat dan persendirian menyumbang kepada PIBG dan tidak hanya menumpukan sumbangan ibu bapa kerana mereka boleh mendapat pengecualian cukai bagi tanggungjawab sosial.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Selarasbayaranelakpenetapanyuransesukahati/Article

Ucapan Belanjawan 2012
Pada masa ini, pelajar masih dikenakan bayaran 24 ringgit 50 sen bagi sekolah rendah dan 33 ringgit 50 sen bagi sekolah menengah untuk bayaran kokurikulum, kertas ujian dalaman, Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia dan Insuran Takaful. Ingin dimaklumkan bahawa, mulai sesi persekolahan 2012, bayaran ini akan dimansuhkan. Dengan ini, sukacita diumumkan bahawa, buat pertama kalinya dalam sejarah, pendidikan rendah dan menengah di sekolah-sekolah kerajaan adalah disedia dengan percuma.

Bagi menggalakkan orang ramai menyumbang kepada sekolah-sekolah tersebut, maka sumbangan seperti ini diberi potongan cukai. Kerajaan akan menyegerakan kelulusan pengecualian cukai bagi institusi pendidikan dan semua rumah ibadat dalam tempoh masa yang singkat.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.