Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Asri Tidak Payah Layan Setiausaha Dewan Ulamak Pas

SUSUPAN SENJA                                                                                  

Alah sensitif sangat sesetengah orang Pas terutamanya para ustaz muda yang baru pandai membelit serban atau baru pandai menambat tali pinggang keledar atas kapal terbang dalam memberi reaksi apa-apa teguran dan kritikan umum ke atas mereka. Sikit-sikit hendak berdebat sikit-sikit hendak berdebat mentang-mentanglah insturment debat itu dibenarkan oleh Islam.

Bukan semua debat membawa kebaikan. Apakah dimaksudkan 'memperlagakan' kepala itu membawa kebaikan dan diperlukan dalam serba serbi?
Asri: Jangan layan ulamak muda Pas.
Kalau sebelum ini ketua dewan pemuda Pas Nasarudin Hasan, selalu berkokok hendak berdebat dengan orang itu dan orang ini, kini ada watak baru pula yang menambah angkah dan bilangan ingin berdebat. Kali ini setiausaha dewan ulamak Pas, Dr Mohd Khairuddin A Razali pula mencandangkan untuk berdebat dengan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Isunya ialah ekoran teguran dan peringatan Asri secara umum agar pemimpin Pas bila menang mentadbir kerajaan kelak tidak jadi seperti Ayutullah. Saya tidak pun mendalami apakah maksud Asri itu dan menganggap ia sebagai peringatan biasa yang tidak perlu diberi reaksi. Sebagai seorang pendakwa dan aktif menulis pandangan itu terbit dari celah mindanya saja.

Suara yang dinyatakan itu adalah kelumit-kelumit kebimbangan mungkin yang ada beliau tersilau ada unsur-unsur berkenaan bakal berlaku di dalam Pas kelak.

Saya rasa teguran atau peringat (lebih tepat) Asri itu tidak salah. Ia untuk kebaikan Pas juga. Lagipun peringatan itu sekiranya Pas menang dan memerintah negara ini. Saya tidak tampak Asri sudah membuat dakwaan yang pemimpin Pas waktu ini termasuk Azizan Razak, Nik Aziz Nik Mat sudah bersikap seperti Ayatullah, iaini dalam bahasa mudah diktator yang menggunakan pendekatan agama. Maaflah kalau istilah saya ini salah.

Jadi kenapa Pas perlu memberi reaksi berlebihan sampai hendak berdebat. Apa hendak tunjuk handal atau hendak pamer ilmu lebih? Teguran Asri itu wajar dilayan dengan cara membalas dalam satu artikel saja, tidak payah di pentas siap dengna prop, pembasar suara kemudian dirakam yang mana rakaman akan diecerkan dalam Fb. Cukup jawab dengan sehelai kertas saja kalau hendak jawab.

Islam memang mengajar berdebat demi mencari kebenaran bukan hendak menunjuk hebat dan ketinggian ilmu. Dari konteks politik saya bimbang kalau berlaku perdebatan unsur itu akan menjunjung diri kerana perangai politik itu sendiri begitu, tidak mudah mengaku kalah.

Teguran Asri itu tidak memberi apa-apa implikasi pun. Rakyat negara ini tidak akan menggeruni dan menjauhi Pas dengan teguran itu. Apa lagi realitinya tidak begitu.

Bila ada orang melenting dan merasakan teguran itu serius apakah ianya terkena ke atas batang tengkoknya sendiri? Di sinilah kefatanahan siasah diperlukan. Bukan semua isu atau kritikan harus dilayan dengan cuba menempelak orang yang membuat teguran. Asri tidak mempunyai apa-apa kepentingan didalam hal ini, beliau hanya menjalankan tugasnya sebagai da'i saja.

Saya bukan hendak bela Asri, tetapi ulamak didalam Pas harus mengerti dan sedar bahawa ada perbezaan naiwatu di antara mereka dengan Asri. Asri tidak menggunakan politik sebagai acuan atau medan dakwah berbeza dengan ulamak muda dalam Pas yang terpaksa menggunakan acuan dan rukun-rukun politik 4C dalam berjuang dan berdakwah. Jadi mereka tidak akan terlepas dari tersesek dengan elemen kotor politik.

Kepada Asri selamatkan Pas dengan isu ini, iaitu jangan layan permintaan ustaz muda Pas itu. Biarlah sdr dikatakan kalah tidak mengapakah asalkan hakikat kemenangannya untuk Pas. Bukan apa saya bimbang kerana ghairah untuk berdebat, bertukar-tukar fikiran takut perdebatan itu merendahkan martabat dan kualiti keulamakan mereka pula. Kalau itu berlaku bukankan itu namanya kes aniaya? [wm.kl. 6:50 pm 29/10/12]

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.