• Mayat busuk berseluar dalam terdampar di pantai  
  • Keadaan mayat yang telah dibawa lebih hampir ke pantai untuk pemeriksaan pihak polis. - Foto Sinar Harian oleh Muhayudin Salleh
1 / 1
ENDAU - Mayat seorang lelaki yang sudah berbau busuk dan berulat dengan hanya memakai seluar dalam ditemui terdampar oleh seorang penduduk di pantai Kampung Sungai Mengkuang, di sini, kira-kira jam 5.15 petang tadi.

Penduduk, Azmi Mahmood, 44, berkata, dia diberitahu oleh seorang wanita bersama anak perempuannya bahawa mereka melihat satu objek terdampar yang kelihatan seperti mayat manusia di tepi pantai berkenaan sebelum bergegas ke lokasi kejadian untuk kepastian dengan melihat lebih dekat objek tersebut.

Bagaimanapun, cubaan beliau untuk untuk merapati dan melihat objek berkenaan dengan lebih dekat yang jaraknya kira-kira 100 meter dari pantai gagal kerana keadaan lumpur tebal.

“Setelah mengharungi lumpur pantai kira-kira 50 meter saya mula terhidu bau busuk serta dapat melihat dengan jelas mayat seorang lelaki hanya berseluar dalam terdampar di pantai.

“Saya segera berpatah balik untuk menghubungi pihak polis bagi memaklumkan kejadian tersebut,” katanya kepada Sinar Harian.

Susulan daripada itu, sepasukan anggota penyelamat diketuai Ketua Balai Balai Bomba dan Penyelamat Mersing, Penolong Penguasa Bomba Mohd Alias Husin bersama enam anggota dikejarkan ke tempat kejadian untuk membantu membawa mayat itu ke pantai.

“Pasukan penyelamat menghadapi sedikit kesukaran untuk menghampiri mayat itu dan operasi membawa naik mangsa ke pantai memakan masa kira-kira setengah jam kerana terpaksa mengharungi lumpur hingga ke paras pinggang untuk sampai ke lokasi,” katanya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Mersing, Deputi Superintendan Zulkepli Hashim berkata, keadaan mayat tanpa sebarang dokumen berkenaan yang ditemui sudah berbau dan berulat dipercayai mati lebih tiga hari seterusnya menyukarkan proses pengecaman.

“Setakat ini identiti mangsa yang dianggarkan berusia lingkungan 20 hingga 50 tahun masih belum dapat dikenalpasti dan dipercayai warga asing (Thailand) berdasarkan tanda tatu yang terdapat pada tubuh si mati,” katanya.

Beliau berkata mayat dibawa ke Hospital Mersing untuk bedah siasat dan orang ramai yang mempunyai maklumat diminta tampil membantu siasatan.