Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Wednesday, April 23, 2014


Liwat II: Siapa yang menipu?

Liwat II: Siapa yang menipu? Saiful atau Anwar? Francis Paul Siah
Antara yang ditemui di tengah-tengah remukan Toyota Alphard yang dinaiki Karpal Singh dalam kemalangan tragisnya pada awal pagi Khamis 17 April adalah fail "X" Liwat II.
Seperti yang diberitahu anaknya Gobind, dokumen berkaitan dengan rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap sabitan liwatnya adalah antara barang-barang Karpal yang telah dijumpai dari kenderaan itu.
Jelas bahawa Liwat II berada di fikiran Karpal dalam detik-detik terakhirnya. Menurut Anwar, isteri Karpal Gurmit Kaur telah menceritakan detik-detik terakhir suaminya kepadanya sebelum mendiang meninggal dunia.
Rayuan Anwar terhadap tuduhan liwat mengganggu Karpal, dan dia sibuk membuat persediaan sebagai peguam utama kes itu. Karpal sepatutnya sibuk pada hari-hari akan dalam merangka hujah bagi rayuan terhadap Mahkamah Persekutuan.
Sekarang selepas keitadaan Karpal, Anwar perlu bergantung kepada ahli-ahli pasukan Karpal untuk meneruskan perjuangannya di mahkamah.
Biarlah mendiang, Karpal Singh, berehat dengan aman dan berlalu.
Seperti ramai rakyat Malaysia , saya perlu jujur ​​mengatakan bahawa saya bosan dengan persembahan liwat ini di mahkamah. Lima belas tahun yang lalu, kita disajikan dengan Liwat I. Ia berlarutan untuk beberapa tahun. Kebanyakan kita mungkin hanya mengingati butiran “panas” seperti tilam yang dibawa ke mahkamah. Butiran yang lain mungkin telah kita lupakan.
Sekarang hadir pula Liwat II. Ini bukan sebuah kes baru sebenarnya. Ia telah berlarutan sejak tahun 2008 dan ia adalah tempoh enam tahun yang telah disia-siakan atau sebaliknya. Sejak Liwat II timbul, rakyat Malaysia telah diseret kembali menonton satu lagi pertunjukan sarkas, di dalam mahkamah dan di luarnya.
Ia tidak lagi kelakar. Lima belas tahun yang dibazirkan dan perbicaraan mahkamah menggunakan dana awam yang dibazirkan hanya kerana beberapa orang lelaki melakukan hubungan seks antara satu sama lain (betulke?), ia sudah tidak lagi lucu atau membuatkan kita tertawa.
Tidak kira komplot politik di sebalik kes liwat ini, saya rasa rakyat Malaysia sudah muak. Ini telah berjalan terlalu jauh dan terlalu lama. Ia perlu ditamatkan apa cara sekalipun, lebih cepat lebih baik.
Undang-undang boleh menjadi sesuatu yang pelik kadang-kadang, begitu juga kepada pengamalnya. Seperti yang dikatakan Sir Winston Churchill, "Jika anda mempunyai sepuluh ribu peraturan, anda memusnahkan semua rasa hormat kepada undang-undang."
Oleh itu, kita boleh membuat kesimpulan bahawa undang-undang dan pengamalnya adalah sama-sama pelik – dengan pengamalnya cuba mendahului undang-undang pada setiap masa.
Ramai juga yang sudah tidak percaya kepada badan perundangan. Mengapa tidak? Lihat sahaja kes Liwat II. Anwar sebelum ini telah dibebaskan atas sebab teknikal. Hanya beberapa hari sebelum beliau dijadualkan bertanding dalam pilihan raya kecil Kajang, beliau didapati bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. Mengapa?
Rakyat Malaysia biasa yang tidak mempunyai sebarang minat terhadap politik, tetapi mengambil berat terhadap negara, mahu tahu kebenarannya. Salah seorang daripada mereka telah berbohong. Adakah ianya Saiful ataupun Anwar?
Menurut mahkamah undang-undang, kedua-duanya adalah pendusta. Apabila Anwar dibebaskan, Saiful adalah pengadu yang berdusta. Apabila Anwar didapati bersalah di atas tuduhan liwat itu, kita diberitahu bahawa pemimpin pembangkang itu yang telah berdusta.
Jadi siapa pembohong sebenarnya? Jika kita percaya kepada keputusan mahkamah, maka kedua-duanya adalah pendusta.
Sekarang, mari kita beralih daripada mahkamah dan undang-undang, dan meneliti kes ini daripada perspektif yang lain untuk melihat sama ada kita boleh mendekati kebenaran.
Bagaimana jika ianya kes seks tanpa rela? Jika ini terjadi, maka ia tidak sepatutnya telah dibawa ke mahkamah.
Kebenarannya yang pahit adalah jika orang yang dikatakan terlibat bukanlah Anwar, ia tidak akan menjadi isu. Di sinilah terletaknya teka-teki politik dalam kes ini.
Sekarang mari kita meneliti kesannya jika Saiful atau Anwar telah berbohong.
Soalan Pertama: Bagaimana jika Saiful yang telah berohong?
Nah, kita ada seorang lelaki muda yang digunakan untuk menjerat seorang ahli politik yang terkenal, kononnya untuk hasil yang mudah. Orang hanya akan menganggap beliau seorang lelaki yang tidak baik dan tamak di akhirat. Berkenaan sumpah al-Qurannya, itu terpulang kepada Yang Maha Kuasa.
Soalan Kedua: Bagaimana jika Anwar yang telah berbohong?
Sudah pasti bakal ada kesan yang serius. Anwar bukanlah rakyat biasa. Beliau mensasarkan jawatan Perdana Menteri, pemimpin utama negara Malaysia. Ini bermakna berakhirlah cita-cita politiknya.
Apa yang lebih teruk ialah orang yang percaya bahawa beliau tidak bersalah akan terkesan dari pengkhianatannya. Ini mungkin akan menjadi lebih buruk bagi Anwar dan keluarganya, daripada berkahirnya kerjaya politik beliau.
Ramai rakyat Malaysia yang mungkin tidak mengambil berat terhadap selera seks atau kegiatan peribadi pemimpin-pemimpin politik. Tetapi mereka dengan jelas akan kecewa jika dikhianati dan ditipu selama bertahun-tahun oleh seorang pemimpin yang berdusta.
Akhir sekali, izinkan saya menutup artikel ini dengan penghormatan kepada mendiang Karpal Singh melalui petikan dari biografi beliau, "Karpal Singh: The Tiger of Jelutong" yang beliau lancarkan September lalu.
Walaupun ada satu bab yang secara khusus menceritakan mengenai tugas Karpal sebagai peguam bela Anwar selama 15 tahun, beliau tidak berkongsi pendapat peribadinya. Adakah dia fikir Anwar tidak bersalah?
"Beliau mengaku tidak bersalah dan saya mempertahankannya. Saya rasa saya harus membantu. Sama ada seseorang itu bersalah atau tidak, bukanlah untuk dinilai saya," Karpal menulis.
Bagi mereka yang dapat membaca fikiran Karpal, kebenarannya tidak sukar untuk difahami. Sudah pasti, dari mana mendian berada sekarang, Karpal tahu kebenarannya.
Francis Paul Siah boleh dihubungi di sirsiah@gmail.com

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.