• Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa
1 / 1
SHAH ALAM - Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyifatkan kenyataan berkaitan fatwa liberalisme dan pluralisme sebelum ini telah disalah tafsir pihak-pihak tertentu, termasuk segelintir ahli Pas sendiri.

Sambil mempertahankan kenyataan itu, katanya, beliau tidak pernah mempertikaikan tentang sesatnya pandangan yang mengatakan semua agama adalah sama dan mengimani kepada kebenaran secara relatif.

“Saya dan beberapa ahli Pas berpendapat ilmu syariat perlu dipandu disiplin ilmu Islam bagi memahami tuntutan nas.

“Cuma, persoalan kami adalah proses fatwa pengharaman perlu mendapat keadilan, ruang mempertahankan pertuduhan dan menilai faktor masa antara fatwa dan pengharaman," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Katanya lagi, pertikaian Pas terhadap proses pemfatwaan yang telah dibuat bukanlah perkara baharu malah Fatwa Memali dan Fatwa Amanat Haji Hadi yang difatwakan sesat sentiasa dipersoalkan tentang ketulusan dan menuntut ruang mendapat pembelaan.

“Mengapakah hari ini perkara yang sama kami pertikaian ke atas pertubuhan NGO Sisters in Islam (SIS) dipolemikkan oleh pihak-pihak tertentu, termasuk segelintir ahli Pas sendiri?,” soalnya.