• Anwar pada ketika berucap pada sesi Dialog Bersama Anak Muda anjuran Kelab Anwar Ibrahim (AIC) di One World Hotel, Damansara Utama, hari ini. - Foto Sinar Online oleh NIZAM ZAIN Anwar pada ketika berucap pada sesi Dialog Bersama Anak Muda anjuran Kelab Anwar Ibrahim (AIC) di One World Hotel, Damansara Utama, hari ini. - Foto Sinar Online oleh NIZAM ZAIN
1 / 1
PETALING JAYA - Kerajaan Pusat digesa mewujudkan jawatankuasa krisis nasional untuk menangani masalah bencana, penyusutan nilai ringgit dan penurunan harga minyak dunia.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, jawatankuasa itu perlu dianggotai semua pihak berkepentingan termasuk pemimpin BN, PR dan pakar ekonomi.

"Kami gesa kerajaan supaya telus dalam wujudkan jawatankuasa ini dengan melibatkan semua pihak untuk mengatasi situasi sekarang.

"Rakyat juga menantikan pengumuman Kementerian Kewangan pada Selasa ini untuk lebih serius menstruktur semula Belanjawan 2015," katanya pada sesi Dialog Anak Muda anjuran Kelab Anwar Ibrahim (AIDC) di One World Hotel Damansara Utama, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Anwar juga mendesak supaya kerajaan mengambil langkah segera dalam empat perkara dalam menangani krisis ekonomi pada hari ini.

Antaranya menangani rasuah dan ketirisan; menghentikan pembaziran khususnya dalam perolehan kerajaan tanpa tender serta tidak menyembunyikan hutang lapuk kerajaan kepada pengetahuan umum.

"Kita tidak mampu menunggu laporan ketua audit negara tahun demi tahun, hentikan budaya pembaziran, hidup mewah dan pemborosan termasuk penswastaan gelap diberikan tanpa proses telus dan hutang lapuk tidak boleh disorok lagi.

"Kerajaan perlu memangkas projek mega dan mengutamakan bantuan bencana banjir, pendidikan dan kos sara hidup serta memantau harga komoditi termasuk minyak yang terus menurun," katanya lagi.