• Lim (tengah) bersama beberapa ahli parlimen yang lain membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, semalam. Lim (tengah) bersama beberapa ahli parlimen yang lain membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, semalam.
1 / 1
KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng membuat laporan polis terhadap Menteri Pertanian dan Asas Tani Industri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, semalam, berhubung kenyataannya yang dibuat pada hari Isnin lalu, yang memanggil pengguna Melayu untuk memboikot peniaga Cina yang mengaut untung berlebihan.

Laporan tersebut dibuat oleh Lim di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pada kira-kira 10.30 pagi dan beliau diiringi oleh ahli-ahli DAP termasuk Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai dan Ahli Parlimen Bukit Bintang, Fong Kui Lun.

“Kenyataan Ismail Sabri jelas menyentuh sensitiviti dan akan menyebabkan perselisihan harmoni antara kaum di negara kita.

“Oleh itu, kami buat laporan dan mahu pihak polis mengambil tindakan serta menyiasat perkara itu,” katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, semalam.

Lim juga menggesa polis mengambil tindakan tegas terhadap menteri pertanian itu mengikut Akta Hasutan 1948 kerana kenyataan provokatif yang boleh menggugat keamanan negara dan keselamatan.

Sementara itu, Kok Wai turut mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memecat Ismail Sabri kerana mendakwa kenyataan yang akan menyebabkan perpecahan kaum.

“Kami mahu dia dipecat. Kerajaan perlu memainkan peranan dalam mempromosikan memupuk hubungan dan muhibah di kalangan rakyat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang hebat keamanan, kemajuan dan kemakmuran,” katanya.

Manakala, Kui Lun pula berkata, dasar Bank Negara yang menyebabkan kenaikan harga dan membuat rakyat menderita.

“Saya rasa kerajaan perlu mengambil semua tanggungjawab dan tidak menyalahkan peniaga Cina dalam kes ini,” kata Fong.