• Ahmad Fadhli Shaari
1 / 1
KOTA BHARU - Pemuda Pas Kelantan mengalu-alukan langkah Pemuda Umno mengadakan siri Jelajah liwat II namun perlu juga diadakan komunikasi dua hala atau debat bersama mereka yang memerlukan penjelasan.

Ketuanya, Ahmad Fadhli Shaari berkata, terlalu banyak kemustahilan dan fakta yang tidak munasabah berlegar dalam kalangan masyarakat yang boleh menghakis kepercayaan rakyat terhadap institut kehakiman.

“Hakikatnya, terlalu banyak persoalan yang ingin dibangkitkan rakyat, malah Pemuda Pas sendiri mempunyai ramai individu berwibawa untuk berdepan Pemuda Umno secara terbuka di atas pentas berhubung isu ini,” katanya kepada Sinar Harian, semalam, mengulas kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun yang menyifatkan cabaran Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Nik Nazmi Nik Ahmad untuk berdebat mengenai hukuman liwat ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak relevan.

Menurutnya, pihaknya juga memohon jika dipersetujui untuk membenarkan debat dalam kerangka pandangan Islam terhadap jenayah liwat, adakah hukuman terhadap Anwar Ibrahim menepati kehendak syarak atau merupakan satu penghakiman yang tidak selari dengan Islam.

Beliau berkata, perkara itulah yang menjadi agenda utama perlu dijawab Pemuda Umno kepada seluruh rakyat jika benar Jelajah liwat II perlu dilakukan.

“Saya yakin jika perdebatan ini dapat dilaksanakan, ia mungkin membolehkan penerimaan lebih positif masyarakat terhadap undang-undang Islam," katanya.