Friday, October 4, 2013
Setiausaha Dewan Ulamak tidak perlu kasar sangat
TAZKIRAH JUMAAT
Saya rasa sikap Setiausaha Dewan Ulamak, Khairuddin Azman Razali
dalam memberi pandangan tidak menunjukkan sifat seorang ilmuan yang
berhemat atau pun kurang diplomasi politik apabila beliau merujuk terus
pandangannya dalam soal memilih timbalan presiden kepada Mohamad Sabu.
Sebagai sama-sama duduk di dalam jemaah tidak seharusnya beliau jadi begitu out spoken sehingga butir bicaranya boleh melukai hati pihak lain. Rasulullah S.A.W. sangat melarang daripada umatnya menyakiti hati orang lain. Banyak hadith mengenai hal ini, carilah dan geoogle lah sendiri.
Memang menjadi hak beliau bercakap untuk mempertahankan resolusi multaqa ulamak se Malaysia, tetapi janganlah memberi nasihat sampai tuan badan dan penyokongnya boleh terasa hati. Kadang-kadang sesebuah negara besar itu boleh berperang kerana kesilapan sepatah ucapan dan kata-kata sahaja.
Khairuddin tidak perlu direct menasihat (apologis) kepada Mat Sabu dengan berkata; Timbalan Presiden Pas sekarang seorang pemimpin Pas yang hebat. Cuma barang kali yang kurang adalah fakih (mendalami) soal agama."
Justeru katanya; "Kita mencadangkan saja, maka dia (Mohamad Sabu) tidak perlu rasa hati dengan resolusi kami." Kenapa sampai sebut namanya begitu sekali. Soal fakih atau tidak saya kira subjektif sebab ilmu Islam itu sangat luas dan tidak terbatas kepada ilmu-ilmu kalam dan syahadah semata-mata.
Lebih mengejutkan lagi beliau juga dipetik sebagai berkata di dalam majlis syura hari ini semuanya ulamak dan fakih agama. Kalau benar pun tidak perlu mengaku kerana ia takabul dan riak. Apakah kedudukan atau makam itu menjamin kepada kemenangan perjuangan? Atau apakah sudah dipastikan bahawa ulamak di dalam dewan itu terjamin kebersihan dan kescuian dan tidak bersubahat dengan elemen-elemen mazmumah dan madiyyah? Mungkin secara kumpulan (namanya) iya tetapi tidak kepada peribadi.
Ingin saya jelaskan kepada Khairudin, Pas adalah parti politik yang ikut sama bermain 'politik' menggunakan matlamat menghalalkan cara. Machivelisme turut diamalkan dalam Pas, tidak boleh tidak. Jadi, dalam kontes ini ulamak yang fakih agama tidak mencukupi untuk meraih kemenangan. Sebuah kenderaan yang cantik belum tahu ketahanan kuasa enjin jika tidak diuji.
Dalam politik atau apa-apa gerakan ia memerlukan seorang ahli yang profesional yang arif mengenai seluk belut politik, tahu mengatur tektik dan strategi untuk berdepan dengan musuh. Politik dan kausa tidak akan menang dengan hanya membaca ayat-ayat Quran dan hadith atau doa. Apa lagi apabila berdepan dengan orang kufur dan munafik, kecanggihan strategi dan kekuatan fizikal diperlukan.
Selalu saya melihat perjuang Islam gemar beretorik dengan sejarah masa lampau. Dengan kejayaan hebat masa lampau terutamanya yang dipimpin oleh para mujahid seperti Ahmad al Fateh, atau di zaman Rasulullah, Ummar Khattab, Walid al Walid dan lain-lain. Selalu menjadikan para wali sebagai penyala sumbu perjuangan. Tetapi lupa mengkaji di sebalilk kejayaaan itu bagaimana perancangan dan stretagi yang dilakukan kerana musuh tidak akan berundur dengan doa tanpa melibatkan fizikal. Manakala kehebatan para wali pula bukan sesuatu yang bersifat nyata melainkan ia hanya spritual saja. Pas tidak boleh mengambil 'sunnah' itu.
Maaf saya, orang yang mengaku ulamak di dalam Pas snagat naif strategi politiknya. Kejayaan yang mereka dicapai pada eranya banyak dibantu oleh golongan profesional. Hakikat ini kena sedar dan insaf. Kalau tidak percaya boleh dibuat testimoni, cuba sekali Pas menghadapi pilihan raya hanya dengan berdoa, bermunajak dan bersolat hajat sahaja. Jangan ada strategi dan tektikal. Cubalah.
Berbalik kepada nasihat dan signal kepada Mat Sabu agar tidak terasa hati, tidak baik berbuat begitu. Kalaupun Mat Sabu tidak ulamak dan fakih agama, bukan cara bercakap langsung begitu. Ia menunjukkan kita kurang berhemat dan berdiplomasi atau sengaja meremehkan orang lain. Bukankah perbuatan itu sangat keji? Khairuddin harus cermat dalam mengeluarkan kata-kata di masa akan datang.
Justeru Khairuddin kena memohon maaf atau menarik balik kata-kata langsungnya kepada Mohamad Sabu itu. Sebelum orang lain juga menjadi tajam kepada kita, sampai terlanjur menyebut hal-hal tidak elok mengenai kita, elok ahli parlimen Hulu Nerus berbuat apa yang saya sebutkan ini. Saya sangat yakin Khairuddin juga mempunyai banyak hal yang tidak manis untuk disebut.
Walaupun Mat Sabu bukan ulamak dan fakih agama dia dipilih oleh perwakilan Pas. Dia seperti Khairuddin kata, dia adalah timbalan yang sah. Mat Sabu mungkin benar tidak fakih tentang agama tetapi siapa boleh persoal pengorbanan dan jasanya kepada Pas. Keimannya kental dia sudah keluar masuk penjara beberapa kali kerana berjuang. Setidak-tidaknya Mat Sabu telah diuji beberapa kali, berbanding dengan golongan mengaku ulamak apa lagi Khairuddin tidak pernah usahkan digari melihat gari pun belum.
Sebuah firman dalam surah Al Ankabur: ayat 2: Allah menyebut; jangan kamu menyangka kamu sudah beriman sedangkan kamu belum diuji. [wm.kl.9:12 am 04/10/13]
Muhamad Sabu dihina. |
Sebagai sama-sama duduk di dalam jemaah tidak seharusnya beliau jadi begitu out spoken sehingga butir bicaranya boleh melukai hati pihak lain. Rasulullah S.A.W. sangat melarang daripada umatnya menyakiti hati orang lain. Banyak hadith mengenai hal ini, carilah dan geoogle lah sendiri.
Memang menjadi hak beliau bercakap untuk mempertahankan resolusi multaqa ulamak se Malaysia, tetapi janganlah memberi nasihat sampai tuan badan dan penyokongnya boleh terasa hati. Kadang-kadang sesebuah negara besar itu boleh berperang kerana kesilapan sepatah ucapan dan kata-kata sahaja.
Khairuddin tidak perlu direct menasihat (apologis) kepada Mat Sabu dengan berkata; Timbalan Presiden Pas sekarang seorang pemimpin Pas yang hebat. Cuma barang kali yang kurang adalah fakih (mendalami) soal agama."
Justeru katanya; "Kita mencadangkan saja, maka dia (Mohamad Sabu) tidak perlu rasa hati dengan resolusi kami." Kenapa sampai sebut namanya begitu sekali. Soal fakih atau tidak saya kira subjektif sebab ilmu Islam itu sangat luas dan tidak terbatas kepada ilmu-ilmu kalam dan syahadah semata-mata.
Lebih mengejutkan lagi beliau juga dipetik sebagai berkata di dalam majlis syura hari ini semuanya ulamak dan fakih agama. Kalau benar pun tidak perlu mengaku kerana ia takabul dan riak. Apakah kedudukan atau makam itu menjamin kepada kemenangan perjuangan? Atau apakah sudah dipastikan bahawa ulamak di dalam dewan itu terjamin kebersihan dan kescuian dan tidak bersubahat dengan elemen-elemen mazmumah dan madiyyah? Mungkin secara kumpulan (namanya) iya tetapi tidak kepada peribadi.
Ingin saya jelaskan kepada Khairudin, Pas adalah parti politik yang ikut sama bermain 'politik' menggunakan matlamat menghalalkan cara. Machivelisme turut diamalkan dalam Pas, tidak boleh tidak. Jadi, dalam kontes ini ulamak yang fakih agama tidak mencukupi untuk meraih kemenangan. Sebuah kenderaan yang cantik belum tahu ketahanan kuasa enjin jika tidak diuji.
Dalam politik atau apa-apa gerakan ia memerlukan seorang ahli yang profesional yang arif mengenai seluk belut politik, tahu mengatur tektik dan strategi untuk berdepan dengan musuh. Politik dan kausa tidak akan menang dengan hanya membaca ayat-ayat Quran dan hadith atau doa. Apa lagi apabila berdepan dengan orang kufur dan munafik, kecanggihan strategi dan kekuatan fizikal diperlukan.
Selalu saya melihat perjuang Islam gemar beretorik dengan sejarah masa lampau. Dengan kejayaan hebat masa lampau terutamanya yang dipimpin oleh para mujahid seperti Ahmad al Fateh, atau di zaman Rasulullah, Ummar Khattab, Walid al Walid dan lain-lain. Selalu menjadikan para wali sebagai penyala sumbu perjuangan. Tetapi lupa mengkaji di sebalilk kejayaaan itu bagaimana perancangan dan stretagi yang dilakukan kerana musuh tidak akan berundur dengan doa tanpa melibatkan fizikal. Manakala kehebatan para wali pula bukan sesuatu yang bersifat nyata melainkan ia hanya spritual saja. Pas tidak boleh mengambil 'sunnah' itu.
Maaf saya, orang yang mengaku ulamak di dalam Pas snagat naif strategi politiknya. Kejayaan yang mereka dicapai pada eranya banyak dibantu oleh golongan profesional. Hakikat ini kena sedar dan insaf. Kalau tidak percaya boleh dibuat testimoni, cuba sekali Pas menghadapi pilihan raya hanya dengan berdoa, bermunajak dan bersolat hajat sahaja. Jangan ada strategi dan tektikal. Cubalah.
Berbalik kepada nasihat dan signal kepada Mat Sabu agar tidak terasa hati, tidak baik berbuat begitu. Kalaupun Mat Sabu tidak ulamak dan fakih agama, bukan cara bercakap langsung begitu. Ia menunjukkan kita kurang berhemat dan berdiplomasi atau sengaja meremehkan orang lain. Bukankah perbuatan itu sangat keji? Khairuddin harus cermat dalam mengeluarkan kata-kata di masa akan datang.
Justeru Khairuddin kena memohon maaf atau menarik balik kata-kata langsungnya kepada Mohamad Sabu itu. Sebelum orang lain juga menjadi tajam kepada kita, sampai terlanjur menyebut hal-hal tidak elok mengenai kita, elok ahli parlimen Hulu Nerus berbuat apa yang saya sebutkan ini. Saya sangat yakin Khairuddin juga mempunyai banyak hal yang tidak manis untuk disebut.
Walaupun Mat Sabu bukan ulamak dan fakih agama dia dipilih oleh perwakilan Pas. Dia seperti Khairuddin kata, dia adalah timbalan yang sah. Mat Sabu mungkin benar tidak fakih tentang agama tetapi siapa boleh persoal pengorbanan dan jasanya kepada Pas. Keimannya kental dia sudah keluar masuk penjara beberapa kali kerana berjuang. Setidak-tidaknya Mat Sabu telah diuji beberapa kali, berbanding dengan golongan mengaku ulamak apa lagi Khairuddin tidak pernah usahkan digari melihat gari pun belum.
Sebuah firman dalam surah Al Ankabur: ayat 2: Allah menyebut; jangan kamu menyangka kamu sudah beriman sedangkan kamu belum diuji. [wm.kl.9:12 am 04/10/13]
1 orang berkata:
aku rasa s/u dewan ulama patut belajar lagi cara utk menegur atau bagi pendapat supaya teguran dan pendapat yang diuarkan tidak menyentuh perasaan orang lain.nampak sangat dia ni ........
Post a Comment