Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

31 Oktober, 2013

Anwar Buat U-Turn

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) mengakui penggunaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) adalah langkah yang efisien namun infrastruktur sistem percukaian berkenaan perlu disemak termasuk pengukuhan pendapatan rakyat.

"Saya menyokong kajian GST. Itu langkah dan sistem percukaian yang efisien," kata Anwar semasa ucaptama taklimat GST dan Belanjawan 2014 anjuran Institut Rakyat di Parlimen, Kuala Lumpur.

"Namun kita perlu melihat pendapatan rakyat meningkat, pastikan infrastruktur percukaian cukup baik sebelum melaksanakannya," kata Anwar.

Beliau turut menegaskan, sewaktu beliau menjadi Menteri Kewangan, idea berkaitan pelaksanaan GST pernah diutarakannya namun ia tidak dilaksanakan.

"Memang betul saya setuju sistem itu efisien tetapi ia belum terlaksana dalam negara pada 1998," katanya.

"Monopoli itu perlu dihentikan juga. Ia menyebabkan harga barang naik," kata ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika membentangkan Bajet 2014 minggu lalu berkenan pelaksanaan GST pada April 2015 mencetuskan bantahan pelbagai pihak termasuk kumpulan masyarakat umum dan juga pembangkang.

Pemimpin pembangkang menegaskan cukai bersifat 'regressive' yang dikenakan pada kadar 6% itu tidak sesuai dilaksanakan sekarang memandangkan majoriti rakyat Malaysia masih tidak mempunyai pendapatan yang kukuh dengan 1.8 juta sahaja yang layak membayar cukai.

Justeru, Bajet Alternatif Pakatan Rakyat (PR) memperuntukkan pelaksanan GST ditangguhkan sehingga tempoh masa sesuai. ~tmi

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.