•  Enam pendaki UTM di Nepal selamat Gambaran selepas kejadian runtuhan salji di Everest Base Camp berikutan gempa bumi di Nepal. Enam pendaki Universiti Teknologi Malaysia yang kini berada di base camp pada ketinggian 5,364 meter itu, dilaporkan selamat. - Foto Bernama
 1 / 1 
HIMALAYA - NEPAL. Puluhan rakyat Britain antara individu yang hilang dalam tragedi gempa bumi di Nepal, lapor portal Metro.co.uk semalam.

Sekurang-kurangnya 18 pendaki dikeluarkan dari runtuhan Gunung Everest, manakala status kira-kira 70 pendaki Britain yang lain masih tidak dapat dipastikan.

Pendaki-pendaki tersebut dikatakan tertimbus dan terperangkap sebaik sahaja runtuhan salji yang berlaku akibat gempa bumi menimbus tapak khemah mereka semalam.

Dalam pada itu, jurucakap Kementerian Pelancongan Nepal berkata, jumlah individu yang hilang mungkin akan meningkat.

“Individu yang hilang mungkin termasuk pelancong dan warga asing,” katanya seperti yang dipetik menerusi laporan tersebut.

Sementara itu, enam pendaki dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang sedang mendaki Gunung Everest di Nepal, disahkan selamat berikutan kejadian gempa bumi kuat yang berlaku di negara itu.
 
Penolong Pendaftar, Pejabat Hal Ehwal Korporat UTM, Sabri Ahmad berkata kumpulan itu, yang terdiri daripada empat pelajar dan dua jurulatih itu, berlepas ke Kathmandu, 28 Mac lepas.

[ARTIKEL BERKAITAN:  Enam pendaki UTM di Nepal selamat]

Gempa bumi berukuran 7.9 pada skala Richter yang menggegarkan Nepal semalam bukan sahaja mengorbankan lebih 1000 orang tetapi juga hampir memusnahkan beberapa bangunan berusia berabad di ibu negara Kathmandu dan kawasan sekitarnya.

Gempa bumi tersebut dilaporkan telah mengorbankan 1,130 nyawa merentasi empat negara termasuk Pakistan, Bangladesh dan India.