• Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim
1 / 1
KAJANG - Persetujuan ketiga-tiga parti dalam PR penting dalam menentukan calon menteri besar kerana Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengambil kira perkara berkenaan sebelum memberi perkenan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, sekiranya salah satu parti tidak bersetuju maka calon yang dipilih tidak dapat memegang jawatan berkenaan.

“Untuk kefahaman masyarakat, semasa saya dicadangkan untuk dilantik menjadi menteri besar pada 2008, saya telah diminta oleh tuanku Sultan untuk bawa tiga surat dari PR.

“Tiap-tiap surat itu ditandatangani oleh Presiden PKR, Pas dan DAP. Selepas PRU13, saya juga menghadap Sultan Sharafuddin dan baginda menerima pelantikan saya bersama dengan surat dari Pas, PKR dan DAP,” katanya selepas melancarkan kempen keselamatan jalan raya sempena Aidilfitri 2014 Peringkat Selangor di Plaza Tol, Sungai Balak, semalam.

Beliau berkata, pelantikan menteri besar ini bukan dibuat oleh satu parti saja tetapi oleh pakatan.

Abdul Khalid juga mengulangi pendirian bahawa pelantikan atau pengguguran menteri besar perlu dilakukan mengikut tatacara seperti yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.

“Apa pun, untuk mendapat jawatan menteri besar, ada peraturan dan enakmen yang perlu diikuti supaya pelantikan atau pengunduran menteri besar itu dapat dilakukan dengan tertib dan cermat,” katanya.

Terdahulu, Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Samad dan Ketua Pemuda Pas Selangor, Syarhan Humaizi membantah keputusan PKR yang mencalonkan Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Abdul Khalid.

Menurut Iskandar, Pas Selangor mahupun Pusat tidak pernah memutuskan pertukaran Abdul Khalid dengan Wan Azizah.

Sidang media Majlis Presiden PR kelmarin memaklumkan menerima cadangan PKR untuk membuat pertukaran Menteri Besar Selangor yang mencalonkan Wan Azizah.

Pas dan DAP juga akan membawa cadangan ini ke dalam mesyuarat peringkat tertinggi parti masing-masing dan keputusan akan dimuktamadkan selepas Aidilfitri.