Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SERANGAN PERTAMA TERHADAP MUHYIDDIN

Defisit kepercayaan: Salleh Keruak jawab Muhyiddin

Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Bernama
 
SHAH ALAM - Speaker Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak menyifatkan defisit amanah atau yang disebut Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai defisit kepercayaan merupakan masalah yang dialami semua parti politik di dunia bukan sekadar Umno.
 
Menurutnya, faktor ekonomi global mempengaruhi undi rakyat dan ia perkara pertama yang perlu dipelajari jika mahu menjadi ahli politik.
 
“Timbalan Perdana Menteri mengangkat sesuatu yang amat menarik tempoh hari apabila beliau berkata Umno mengalami 'defisit amanah'. Itulah sebenarnya masalah semua parti politik di seluruh dunia alami.
 
“... kemudian BN telah ditubuhkan untuk menggantikan Parti Perikatan dan dalam tempoh 30 tahun sehingga 2004, ia telah memenangi antara 53-64 peratus undi popular. 
 
Apabila ekonomi berlaku untuk menjadi baik dan rakyat mempunyai lebih banyak wang dalam poket mereka, undi adalah lebih tinggi tetapi ketika dunia sedang menghadapi kemelesetan ekonomi global dan masa sukar ia adalah lebih rendah.
 
“Itulah perkara pertama yang anda belajar jika anda mahu menjadi ahli politik dan jika anda bercita-cita untuk memegang jawatan awam. Cita-cita tidak penting kepada kebanyakan pengundi, terutamanya jika anda tidak mempunyai wang kerana cita-cita tidak boleh meletakkan makanan di atas meja,” katanya melalui tulisan di blognya, hari ini.
 
Kenyataan itu seolah-olah menepis kenyataan Muhyiddin semalam yang menyebut agar ahli Umno bekerja keras bagi menangani persepsi sebilangan pihak berhubung defisit kepercayaan yang dihadapi parti itu.
 
Dalam catatan blog sama, beliau mengingatkan bahawa sesiapa yang mahu mentadbir negara, tidak boleh berenang melawan arus apatah lagi sebagai sebuah negara seperti Malaysia yang bergantung pada barat dan Amerika Syarikat.
 
“Satu lagi perkara yang anda perlukan untuk belajar jika anda mahu mentadbirkan negara adalah bahawa anda tidak boleh berenang melawan arus.
 
“Jika ekonomi global menghadapi pukulan maka negara anda juga menderita, terutamanya jika anda adalah sebuah negara seperti Malaysia yang perdagangan dan pelabura nya, bergantung kepada barat dan Amerika Syarikat,” katanya.
 
Dalam pada itu, beliau menyentuh soal kemenangan BN dalam pilihan raya lalu yang mendapat 47 peratus undi popular dan kejayaan itu disifatkan luar biasa.
 
“Kita dalam Umno tidak boleh mengambil sikap peribadi dalam perihal ini. Dalam persekitaran hari ini, jika mana-mana kerajaan boleh menang walaupun hanya 45 peratus undi popular yang sudah agak luar biasa. Tidak syak lagi yang lebih teruk pernah ada pada tahun 2013 apabila BN hanya menang 47 peratus undi.
 
“Walau bagaimanapun, ia masih memenangi 60 peratud daripada kerusi berbanding UK di mana kerajaan telah dibentuk dengan hanya 51 peratus daripada kerusi. Walaupun pilihan raya umum 2004, yang dianggap 'yang sentiasa terbaik', telah dimenangi dengan kurang daripada dua pertiga daripada undi popular.
 
“Dan itu benar-benar tiada kaitan dengan 'defisit amanah' tetapi lebih kepada trend hari ini di seluruh dunia. Umno perlu realistik dan berdepan dengan realiti ini dan tidak hidup dalam penafian,” katanya.

1 orang berkata:

XUMNO said...

ikap ego dan bongkak pemimpin umno memang tidak memeranjatkan. Mereka sentiasa beranggapan bahawa partinya kan tetap memerintah negara ini sampai kiamat; walaupun melihat dengan jelas sokongan rakyat kian meleset dan ada pemimpin2 umno sendiri memberi peringatan. Inilah penyakit nyanyuk yang sering dihidapi oleh parti2 pemerintah yang berkuasa terlalu lama seperti parti kongres India dan parti demokratik Jepun. Hanya apabila mereka kalah terk kerana rakyat sudah mual, barulah pemimpin2 parti pemeritah tersebut tersentak. Fenomena ini harus dimanfaatkan oleh pihak pembangkang dengan mengatur gerakerja secara "overdrive" untuk menyakinkan pengundi meninggalkan umno/bn. Oleh kerana bertunjangkan pengundi melayu luar bandar, Pas perlu mengambil kesempatan pemecatan Mahyuddin dan Shafie Afdal oleh Najib untuk menarik seramai mungkin penggundi/penyokong umno beralih kepada pas sebagai bahtera selamat melindungi kepentingan islam dan melayu. Tekankan kepada mereka yang Dap maupun yang sekutu dengannya tidak sekali-kali boleh diharapkan akan mengutamakan orang melayu dalam agenda mereka.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.