Hashim teruskan kesinambungan kepimpinan Pas
KEPERIBADIAN lembut dan mudah mesra menjadi nilai
tambah kepadanya sehingga dipilih sebagai Mursyidul Am Pas baharu
menggantikan Allahyarham Datuk Haron Din.
Namun di sebalik itu, ketegasan beliau membawa prinsip dan hala tuju
parti sangat jelas. Kali pertama menjejaki kaki ke pejabatnya, penulis
kagum dengan keramahannya, namun sedar beliau seorang berprinsip melalui
tutur katanya.
Setiap bicara disusun dengan baik dan penuh hemah, tanpa meninggalkan kisah Rasulullah sebagai pedoman.
Ikuti wawancara khas wartawan Sinar Harian, NORJULIANA YAACOB bersama
Tuan Guru Hashim Jasin setelah Majlis Syura Ulama memutuskan beliau
dilantik sebagai Mursyidul Am Pas baharu menggantikan Allahyarham Haron.
Apa perkara pertama terlintas di fikiran ustaz ketika diumum Mursyidul Am Pas yang baharu?
Saya sendiri hanya sangka untuk dilantik sebagai Timbalan Mursyidul Am
Pas dan langsung tidak menjangkakan mengenai lantikan ini. Sememangnya
saya sangat terkejut dengan amanah ini dan akan berusaha menjalankan
amanah yang diberi dengan baik.
Adakah ustaz akan meneruskan rentak atau corak pentadbiran Allahyarham Haron atau mempunyai cara tersendiri untuk memimpin Pas?
Allahyarham Datuk Haron Din mempunyai aura tersendiri dan cara dia.
Saya tak boleh dan tak mampu nak ikut cara dia walaupun cara dia adalah
yang terbaik.
Walau bagaimanapun, kita kena ingat dalam Pas kita ada dasar. Dasar ini
yang perlu kita ikuti. Jadi melalui dasar yang sedia ada ini, kita tak
akan lari dari rentak asal perjuangan.
Jadi saya rasa siapa pun yang memegang jawatan ini tidak boleh lari
dari dasar ini iaitu membangun bersama Islam. Berbeza dengan parti lain
dasar mereka sentiasa berubah mengikut pendirian pemimpin.
Mungkin peringkat awal, boleh ustaz kongsi pembaharuan bakal dilakukan?
Sekarang ini, saya diumpamakan seperti orang yang baru sahaja berpindah
rumah. Barang-barang masih lagi terabur, jadi saya memerlukan masa
untuk melakukan sebarang perkara. Untuk melakukan apa sahaja perkara Pas
mempunyai majlis syura dan perlu bermesyuarat supaya apa yang dilakukan
tidak lari dari dasar asal Pas.
Apakah pendirian ustaz berkaitan Rang Undang-Undang 355?
Saya menyokong 100 peratus. Sebagai orang Islam kita tak boleh lari
dari undang-undang ALLAH. Kita kena berusaha melaksanakan perintah
ALLAH, berjaya atau tidak itu urusan lain.
Saya umpamakan seperti kita menanam. Kita usaha untuk bertanam, untuk
menghasilkan buah bukan urusan kita. Kita tak boleh laksana hudud kita
berusaha untuk laksanakan Rang Undang-Undang 355 iaitu perkasakan
undang-undang mahkamah syariah.
Bagi saya kalau kita tak boleh buat semua yang ALLAH suruh jangan kita
tinggal semua apa yang ALLAH suruh. Hukum Islam jika dilaksanakan
insya-ALLAH akan mendapat rahmat-Nya.
Tumpuan utama ustaz terutama mentafsir situasi semasa politik negara yang didakwa tidak menentu dengan parti-parti baharu?
Aspek utama yang akan ditekankan ialah perpaduan. ALLAH kata di dalam
al-Quran; berpegang teguh kamu dengan tali ALLAH, jangan berpecah belah.
Jika Pas boleh faham perkara ini, parti lain juga perlu memahaminya
juga.
Di dalam parti Pas sendiri kita ada wujudkan Dewan Himpunan Penyokong
Pas (DHPP). Kebanyakan ahli dalam pertubuhan ini adalah bukan Islam dan
banyak terdiri daripada bangsa India dan kita mendapat sokongan yang
hebat dari mereka.
Sebagai orang Islam kita perlu bersatu meskipun berbeza fahaman parti kerana matlamat utama kita adalah ajaran Islam.
Pas dilihat mesra Umno sehingga timbul tanggapan menyokong
parti itu dan mahu berbaik-baik dengan Umno. Bagaimana ustaz mahu
mengubah persepsi itu dan apa pendirian Pas sebenarnya?
Pas sentiasa berbaik dengan Umno dan sentiasa membuka ruang kerjasama
dalam urusan melibatkan kebajikan. Kita akan sokong walaupun dari parti
Umno.
Benda yang tak elok dan bertentangan dengan Islam kita tak pernah
sokong Umno. Pas sentiasa berpendirian memberi pertolongan kepada Umno
dengan perkara yang melibatkan kebajikan.
Maksudnya, ‘ambil langkah selamat’ dan kurang menyerang Umno contohnya mengenai skandal 1MDB?
Pas sentiasa berfikiran terbuka menerima kritikan. Kita tidak akan
masuk campur dengan urusan yang tidak pasti dengan kesahihannya.
Ustaz akan kembali bertanding pada PRU14?
Saya tidak akan bertanding mana-mana kerusi. Kali terakhir saya
bertanding pada PRU12 dan itu pun atas permintaan rakan-rakan
seperjuangan.
Adakah Pas akan bekerjasama dengan parti lain seperti DAP dan PKR?
Dengan DAP, kami tak akan jalinkan apa-apa kerjasama lagi atas
sebab-sebab tertentu. Tetapi dengan PKR, insya-ALLAH kita masih lagi
bekerjasama sehingga sekarang. Untuk masa hadapan, kita tak tahu lagi
dan akan pertimbangkan.
Info
Tuan Guru Hashim Jasin dilahirkan di Kampung Changkat Jawi, Arau, Perlis, pada 1 Ogos 1939.
Pendidikan awal beliau adalah di Sekolah Melayu Jelempuk selepas Perang
Dunia Kedua, sebelum memasuki Madrasah Alawiyah, Arau pada 1950.
Ketika di Madrasah Alawiyah, beliau mula terdedah dengan pergerakan
Islam apabila bekas Setiausaha Ikhwanul Muslimin Kaherah, Sheikh
Taqiyuddin Qandil menjadi guru.
Sheikh Taqiyuddin Qandil berperanan menggerakkan pelajar Islam di
Madrasah Alawiyah, Arau dan Maktab Mahmud, Alor Setar sehingga
tertubuhnya Kesatuan Pelajar Agama Kedah (KPAK) dan Kesatuan Pelajar
Agama Se-Malaya (KPAS) pada 1954, yang juga sayap pelajar Pas ketika
itu.
Setelah menamatkan pengajian di Madrasah Alawiyah, beliau mulai aktif
bersama Pas sehingga dilantik Ketua Dewan Pemuda Pas Perlis pada 1962.
Setelah dua tahun mengetuai Dewan Pemuda Pas Perlis, beliau berundur
kerana melanjutkan pengajian di Iraq. Dengan biasiswa Kerajaan Iraq, 10
pemuda Pas bertolak ke Baghdad pada 1964.
Dukung perjuangan
Penghijrahan dari Perlis ke Baghdad, rupanya memperkukuhkan lagi pengaruh Ikhwanul Muslimin ke atas beliau.
Beliau bersama pelajar-pelajar yang dihantar Pas ke Baghdad telah mengikuti tarbiah Ikhwanul Muslimin cawangan Iraq.
Pada 1963, ketika beliau menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas Perlis.
Setelah menamatkan Ijazah Sarjana Muda syariah dan bahasa Arab di
Universiti Baghdad pada 1968, Hashim kembali ke Malaysia dan aktif
bersama Pas.
Beliau kemudian dilantik Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda Pas pada
1968-1971 sebelum diberi amanah sebagai Pesuruhjaya Pas Perlis
(1971-1973).
Pada mulanya, beliau berkhidmat sebagai Pegawai Agama Jabatan Agama
Islam Perlis (Jaips) sejak 1969, dan kemudian berkhidmat sebagai Pegawai
Agama Felda mulai 1972 yang memaksa beliau meninggalkan Perlis.
Setelah Pas dipecat dari BN akhir 1977, kegiatan politik beliau mulai
terbatas. Beliau berkhidmat dengan Felda sehingga bersara pada 1989.
Kedudukan beliau sebagai Pegawai Felda menghalang beliau memegang
jawatan utama dalam Pas.
Persaraan dari Felda membolehkan beliau aktif semula dan terus dilantik
Setiausaha Badan Perhubungan Pas Perlis pada 1989 dan menjadi Naib
Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, sebelum memangku Ketua Dewan tersebut pada
1990.
Mulai 1991, beliau dilantik semula sebagai Pesuruhjaya Pas Perlis,
sekali gus menduduki Jawatankuasa Kerja Pas Pusat dan Ahli Jawatankuasa
Kerja Dewan Ulama Pas Pusat.
Setelah Pas memindahkan Pejabat Agungnya ke Taman Melewar pada 1987,
Dewan Ulama Pas Pusat dan Dewan Pemuda Pas Pusat membeli sebahagian
tanah Markas Tarbiah Pas Pusat itu atas nama beliau, dibangunkan pejabat
tersebut.
Pada 1994, beliau dilantik Ahli Majlis Syura Ulama Pas, jawatan yang
dipegang sehingga sekarang, walaupun beliau telah melepaskan jawatan
lain sejak 2008, kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan.
1 orang berkata:
Pkr balaci dap dan pan. Adakah islam membenarkan kita bekerjasama dgn balaci kapir harbi?????
Tepuk dada tanya iman.
Jangan tepuk dada tanya jawatan dol!
Post a Comment