Qazaf: Mahkamah Tinggi Syariah tolak permohonan Anwar
SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini menolak permohonan
Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memulakan prosiding qazaf terhadap
peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang didakwa memfitnah
beliau berhubung kes liwatnya.
Hakim Syarie Mohamed Fouzi Mokhtar memutuskan sedemikian selepas
mendapati mahkamah itu tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar
permohonan tersebut berikutan perbuatan liwat tidak termasuk dalam
kesalahan qazaf.
Pada 26 Jun tahun lepas, bekas ketua pembangkang itu memfailkan aduan
qazaf di bahagian penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais)
melalui isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail, yang juga Presiden
PKR.
Muhammad Shafee didakwa menuduh Anwar melakukan liwat dengan bekas
pembantu peribadinya Saiful Bukhari Azlan tanpa mengemukakan empat orang
saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh (Anwar) sepertimana
diwajibkan oleh undang-undang.
Dalam aduan itu, Muhammad Shafee didakwa mengeluarkan kenyataan
tersebut dalam program dialog terbuka anjuran Akademi Kepimpinan Kapten
Hussein di Kelana Jaya, Petaling Jaya pada 17 Februari tahun lepas.
Menurut aduan berkenaan, Mazhab Imam Syafie berpandangan bahawa
kesalahan liwat adalah diqiyaskan termasuk di bawah kategori zina di
mana tuduhan terhadap kesalahan liwat tanpa empat orang saksi merupakan
satu jenayah qazaf.
Hakim Mohamed Fouzi ketika membacakan penghakiman setebal 21 muka surat
itu berkata, terdapat perbezaan pendapat sama ada kesalahan meliwat
boleh dimasukkan bawah kategori zina atau sebaliknya.
Beliau berkata badan perundangan Selangor telah memasukkan kesalahan
qazaf di dalam Seksyen 36 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995, namun
perkataan 'zina' yang disebut di dalam peruntukan itu (Seksyen 36) telah
ditafsirkan sebagai persetubuhan antara lelaki dengan perempuan tanpa
nikah sahaja tanpa memasukkan perbuatan liwat di dalamnya.
"Persoalannya, adakah tuduhan melakukan perbuatan liwat tersebut juga
boleh ditafsirkan sebagai zina berdasarkan pandangan ulama? Secara
umumnya, ulama berbeza pendapat berkaitan isu ini yang mana sebahagian
besar ulama menyatakan perbuatan liwat tersebut adalah termasuk zina.
"Mahkamah ini berpendapat ketiadaan perbuatan liwat dimasukkan ke dalam
tafsiran zina adalah disebabkan pemilihan satu pendapat di antara
beberapa pandangan tersebut. Pandangan yang diambil oleh penggubal dalam
membina tafsiran zina adalah berdasarkan pandangan Imam Abu Hanifah
yang menyatakan bahawa perbuatan liwat bukanlah qazaf bahkan ia
kesalahan takzir dengan alasan kedua-dua adalah perbuatan yang berbeza,"
katanya.
Ini jelasnya, penggubal undang-undang sememangnya tidak membuat
sebarang kesilapan apabila membuat tafsiran sedemikian kerana penggubal
telah memilih untuk menerima pakai pandangan yang dirasakan bersesuaian
dengan keadaan semasa masyarakat di negara ini walaupun bukan
berdasarkan pandangan Mazhab Syafie.
Mohamed Fouzi berkata, mahkamah tidak menafikan bahawa pandangan yang
diambil menjadi undang-undang itu merupakan pandangan yang minoriti,
namun apabila ianya telah diterima sebagai undang-undang maka ia menjadi
kuat dan hendaklah diterima pakai.
Sama ada mahkamah boleh meluaskan tafsiran zina tersebut, beliau
berkata, kuasa seseorang Hakim Syarie pada masa ini tertakluk kepada
bidang kuasa yang telah diperuntukkan kepadanya.
"Jika mahkamah memutuskan kes yang bukan berada dalam bidang kuasa atau
menyalahtafsirkan sesuatu peruntukan boleh menyebabkan keputusan
mahkamah tersebut tidak sah dan perintah itu tidak boleh dilaksanakan,"
katanya.
Tambah beliau, bukan sahaja tafsiran zina perlu diperluaskan bagi
menjaga maruah seorang individu, namun keseluruhan perkara berkaitan
Mahkamah Syariah termasuklah kedudukan dan undang-undang hendaklah
diperkukuhkan bersesuaian dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi
negara ini.
Bagaimanapun, katanya, ia bukan tanggungjawab mahkamah untuk berbuat
demikian tetapi ia adalah amanah dan tanggungjawab badan perundangan di
peringkat negeri atau Parlimen.
Mohamed Fouzi seterusnya berkata, sama ada mahkamah mempunyai alasan
mencukupi untuk meneruskan tindakan qazaf ke atas Muhammad Shafee
berdasarkan aduan yang dibuat oleh Anwar, mahkamah berpendapat di
peringkat ini, aduan yang dibuat tidaklah seberat membuktikan seseorang
itu bersalah dalam melakukan sesuatu perbuatan.
"Ini bermakna, pengadu (Anwar) hendaklah membuktikan sehingga timbulnya
syak bahawa wujud perbuatan yang menjurus kepada satu kesalahan untuk
membolehkan aduannya diterima dan saman boleh dikeluarkan kepada
Muhammad Shafee. Walaupun aduan pengadu disokong dengan beberapa bukti
dokumen dan saksi, namun pengadu telah gagal memenuhi elemen membabitkan
bidang kuasa mahkamah.
"Pengadu juga gagal memenuhi elemen-elemen lain yang ditetapkan oleh
undang-undang. Mahkamah mengakui bahawa berkata benar itu pahit namun
yang pahit itu hendaklah ditelan kerana ia adalah hakikat dan realiti
yang perlu diterima," katanya.
Mohamed Fouzi kemudian menolak aduan Anwar itu berdasarkan Seksyen 76
Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003. - Bernama
0 orang berkata:
Post a Comment