Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

UMNO TIDAK PANDAI JAGA PERASAAN DAN HATI



Tolak Kerjasama : Alasan Pas UMNO Ketepikan Islam Hujah Yang Tidak Kukuh
 

KUALA LUMPUR  10  Mei – Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berpendapat dakwaan  bahawa UMNO mengenepikan Islam sebagai alasan Pas untuk menolak perpaduan dan kerjasama antara parti itu sebagai hujah yang tidak kukuh.

Sebaliknya bagi beliau, faktor yang yang merencatkan perkara terbabit adalah berkait rapat dengan sentimen lama dan emosi yang  masih lagi melingkari kalangan kepimpinan Pas hingga terbawa-bawa ke hari ini.

“Alasan UMNO ketepikan Islam saya ingat penghujahan itu tidak berapa kukuh dari sudut  praktikalnya. Cuma saya ingat Pas dengan UMNO tidak boleh duduk bersama sebab sentimen yang lama dan emosi.  Mungkin mereka kecil hati dengan  apa yang telah berlaku.

“Sebab itu saya berpendapat kalau UMNO dan Pas mahu bekerjasama jangan bermula dengan rundingan politik. Saya selalu cadangkan  baik kepimpinan Pas dan kepimpinan UMNO, nak berkawan dengan orang ini jangan pergi kepada tajuk yang marah itu. Pergi kepada tajuk yang lain. Duduk semeja makan cerita lain.. perjumpaan ukhuwwah, ziarah menziarahi.

“Bak kata orang Arab kamu masuk  ke dalam jantung hati kami sebelum masuk ke rumah kami,” katanya kepada UMNO-Online di sini.

Pada masa yang sama beliau melihat baik Pas atau UMNO, kedua-dua parti berkenaan tidak perlu dibubarkan kerana apa yang penting kedua-dua parti tersbeut tahu menilai antara satu sama lain dari sudut saudara Islam.

“Saya tidak setuju Pas jadi UMNO  dan saya tidak setuju UMNO jadi Pas. Kita perlu ’check and balance’ dalam negara. Tetapi apa yang penting adalah Pas tahu menilai UMNO sebagai saudara muslim, begitulah sebaliknya.

”Kita lihat parti-parti lain mereka bijak. Mereka bertarung atas parti sahaja dan atas pentas politik sahaja. Kenapa kita orang Islam tidak boleh ikut,” ujarnya.

Beliau seterusnya berkata tidak salah kedua-dua parti iaitu UMNOdan Pas duduk semeja  kerana itu yang dituntut di dalam Islam.

“Tidak salah orang Pas duduk bersama orang UMNO dan orang UMNO duduk bersama orang Pas bahkan itu yang dituntut. Kemudian apabila kita ada perbezaan dalam satu atau dua perkara janganlah sampai kita tidak mahu bercakap, tidak mahu bincang  dan sebagainya.

“Ini tidak tepatlah dari sudut intelektual, kematangan, kenegaraan, nilai hak muslim.. ..kita tengok dalam negara barat, mereka banyak juga parti tetapi mereka masih duduk berbincang dan boleh bersetuju dalam satu dua perkara. Tetapi kita asasnya adalah Islam.

“Jadi bila sebut teras Islam ramai orang tidak boleh mengelak sebab Islam mengajak bersatu dan berukhuwwah dengan tidak menafikan perpaduan dengan bangsa-bangsa lain,” katanya. -MediaUMNO

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.