Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Bajet 2013 tidak selesaikan masalah jangka panjang isu perumahan mampu milik, kata pemaju hartanah

October 03, 2012
 
GEORGETOWN, 3 OKT — Bajet 2013 boleh menangani beberapa isu perumahan mampu milik untuk pemilik rumah kali pertama sekarang akan tetapi ia bukan satu penyelesaian jangka panjang untuk negara, kata pemaju hartanah.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mencadangkan untuk menaikkan kelayakan siling pendapatan isi rumah bulanan kepada RM10,000 daripada RM6,000 dan beberapa syarat untuk membeli rumah-rumah bernilai sehingga RM400,000.

“Langkah-langkah ini mungkin baik untuk membantu pembeli kali pertama untuk membeli rumah pertama mereka sekarang tetapi tidak ada mekanisme untuk melindungi pembeli masa depan yang akhirnya akan menanggung beban keadaan yang hanya akan memburukkan lagi pada masa akan datang,” kata Exco Persatuan Harta Tanah dan Pemaju Perumahan Malaysia (Rehda) Datuk Jerry Chan kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata selain memperkenalkan langkah-langkah jangka pendek untuk isu ini, Putrajaya harus melihat model rumah pangsa Lembaga Pembangunan Perumahan Singapura (HDB).

“Di Singapura, sekali pemilik flat HDB ‘menjadi lebih besar’ unitnya, dia perlu menjual kembali kepada kerajaan di mana unit itu akan kembali kepada orang-orang yang layak bagi flat HDB,” tambah beliau.

Dalam kes semasa Malaysia, pembeli rumah pertama mungkin mampu membeli perumahan mampu milik dibina dilaksanakan oleh PR1MA bawah peruntukan RM1.9 billion tetapi beberapa tahun akan datang, pemilik ini akan meraih keuntungan yang tinggi menjual rumah tersebut mengikut nilai pasaran.

“Ini bermakna, pembeli masa depan akan menghadapi masalah yang sama kita hadapi hari ini atau lebih teruk lagi, mereka akan terpaksa membayar lebih tinggi bagi hartanah yang sama dijual di bawah nilai pasaran oleh kerajaan di bawah program perumahan mampu milik,” kata Chan.

Beliau juga berkata perumahan PR1MA mampu milik di bawah RM400,000 harus dibina di tempat-tempat seperti Klang, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang di mana harga tanah adalah sangat tinggi dan bukannya di Seremban atau Kuantan.

“Kita tidak perlu PR1MA untuk membina rumah RM400,000 di Seremban atau Kuantan oleh kerana pemaju sudah membina rumah di bawah harga ini di sana,” kata Chan.

Beliau mencadangkan pendekatan tiga langkah untuk menangani keseluruhan isu perumahan mampu milik bukannya mengikis pada permukaan ia dengan PR1MA.

“Sebagai permulaan, kerajaan boleh membuat keputusan bahawa pinjaman yang diambil di bawah Skim Rumah Pertamaku mempunyai kadar faedah yang lebih rendah supaya mengurangkan beban pembeli dalam membayar pinjaman, “katanya.

Chan berkata langkah kedua adalah bagi kerajaan untuk memberi subsidi atau untuk keluar dengan perintah supaya pengeluar mengurangkan kos simen, keluli dan bahan binaan untuk mengurangkan kos pembinaan dan akhirnya mengurangkan harga rumah yang baru dibina.

Langkah terakhir adalah untuk memastikan bahawa semua orang yang membeli rumah mampu milik hanya dibenarkan untuk menjual kembali kepada kerajaan atau pengurusan hartanah dan harta itu hanya akan dijual kembali kepada pembeli pertama pada kadar yang berpatutan dan bukannya untuk sesiapa sahaja yang boleh membayar harga yang didorong oleh permintaan pasaran.

Baru-baru ini, istilah ‘perumahan mampu miliki telah menjadi tajuk utama dengan ramai pembeli rumah mendesak untuk resolusi kepada peningkatan harga, terutamanya di kawasan bandar di negara ini.

Ini memberi kesan kebanyakannya kepada mereka yang berada di kumpulan berpendapatan pertengahan dan rendah yang hanya mampu membeli rumah yang dijual pada harga RM350,000 dan ke bawah. Harga tinggi untuk hartanah dalam bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Shah Alam dan Pulau Pinang kini membuat jangkauan keluar bagi pendapatan pertengahan kerana perbezaan dalam pertumbuhan pendapatan berbanding dengan kos sara hidup.

“Kos sara hidup, termasuk harga hartanah, meningkat pada kadar yang cepat sejak bertahun-tahun tetapi pendapatan tidak meningkat sebanyak mana,” kata Chan.

Sebagai contoh, 25 tahun lalu, seorang jurutera peringkat kemasukan mendapat kira-kira RM1,000 dan kini, seorang jurutera peringkat kemasukan mendapat hanya dua kali ganda, kira-kira RM2,000 lebih, katanya.

Sebagai perbandingan, harga hartanah telah meningkat 25 kali ganda dalam 25 tahun yang lalu, membawa bersaman kos hartanah dan kos sara hidup.

Chan berkata peningkatan harga hartanah, terutama dalam beberapa tahun, boleh disebabkan oleh banyak faktor, daripada peningkatan harga bahan binaan, peningkatan harga tanah dan keperluan tambahan bahawa pemaju telah mematuhi bahawa kos meningkat.

Menurut ahli jawatankuasa FIABCI kebangsaan Michael Geh, peningkatan kadar pendapatan adalah kira-kira 10 peratus setiap tahun manakala harga hartanah meningkat sebanyak 20 peratus setiap tahun. “Apabila harga harta  meningkat dua kali ganda daripada pendapatan, ia membuatkan pemilikan rumah tidak dicapai bagi ramai orang,” katanya.

Beliau berkata salah satu faktor yang telah menyebabkan harga hartanah melambung tinggi mungkin disebabkan spekulator atau didorong pasaran pelabur.

“Sesetengah pemaju menjual unit hartanah secara blok kepada pelabur atau mereka memberi tips dalaman kepada pelabur dengan pemberian diskaun,” katanya.

Katanya, amalan ini secara tidak langsung telah meningkatkan harga hartanah oleh kerana tidak akan ada unit yang tinggal untuk pembeli yang benar-benar mahu membeli menyebabkan mereka terpaksa membeli unit daripada pelabur yang telah meningkatkan harga.

Geh berkata cara untuk mengatasi masalah ini adalah untuk melibatkan semua pihak seperti kerajaan, untuk memberi diskaun dalam caj pembangunan, caj premium dan membenarkan kelulusan cepat bagi projek perumahan mampu milik.

Pemaju juga boleh melaksanakan jualan yang adil dan sistem pemasaran supaya unit tidak dijual secara blok kepada pelabur sahaja tetapi kali pertama pembeli juga mempunyai peluang untuk membeli unit pada majlis pelancaran projek itu,” katanya.

 Mengenai PR1MA, Geh berkata program perumahan mampu milik hanya terpakai di bandar seperti Pulau Pinang, Petaling Jaya, Kuala Lumpur dan Johor Bahru di mana rumah-rumah berada di luar harga yang berpatutan.

“Ia tidak terpakai di tempat-tempat seperti Negeri Sembilan atau Perak kerana umumnya rumah-rumah di negeri-negeri ini masih rendah,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa sebuah apartmen di Ipoh kos hanya RM40,000 manakala rumah satu tingkat di Seremban adalah hanya RM155,000.

“Pemaju sudah membina rumah dalam lingkungan harga di tempat-tempat ini jadi PR1MA harus benar-benar menumpukan perhatian kepada membina perumahan berpatutan di tempat-tempat yang benar-benar memerlukannya,” katanya.

Di bawah Bajet 2013 yang diumumkan baru-baru ini, kerajaan akan memperuntukkan RM1.9bil untuk membina 123,000 unit perumahan yang berpatutan. program ini akan dilaksanakan oleh PR1MA, Syarikat Perumahan Nasional Berhad (SPNB) dan Jabatan Perumahan Negara.

PR1MA akan membelanjakan RM500 juta lagi untuk membina 80,000 unit rumah dengan harga bermula dari RM100, 000 hingga RM400, 000 dilokasi yang dikenal pasti termasuk Kuala Lumpur, Shah Alam, Seremban, Kuantan dan Johor Bahru.

Rumah yang dibina di bawah program ini akan dijual pada 20 peratus di bawah nilai pasaran melalui sistem pengundian terbuka.

Kerajaan juga mengumumkan perubahan kepada Skim Rumah Pertamakuyang dilancarkan di bawah Bajet sebelumnya di mana had pendapatan bagi individu telah meningkat daripada RM3, 000 kepada RM5, 000 setiap bulan manakala untuk yang sudah berkeluarga, ia telah meningkat daripada RM6,000 kepada RM10,000.

50 peratus pengecualian duti setem bagi pembeli rumah kali pertama juga telah dilanjutkan hingga 31 Dis, 2014.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.