Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JIKA BN BUAT RASUAH LABIH BESAR, BOLEH MENANG

Isnin, 29 Oktober 2012

Walaupun Pakatan agresif, BN jangka menang lebih 140 kerusi

KUALA LUMPUR, 29 Okt — Barisan Nasional (BN) menjangkakan untuk memenangi lebih daripada 140 kerusi parlimen yang mereka perolehi dalam pilihan raya 2008 walaupun serangan dan ceramah oleh Pakatan Rakyat (PR) seringkali mendakwa mereka boleh merampas Putrajaya dalam pilihan raya akan datang yang mesti diadakan pada penghujung April 2013, kata sumber dalam kerajaan.

Walaubagaimanapun, ahli politik BN mengaku tujuh kerusi parlimen di Sarawak dan enam di Sabah terdedah untuk PR menangi tetapi kubu kuat mereka di kawasan luar bandar kekal kukuh.

Terdapat 222 kerusi parlimen dan 505 kerusi negeri untuk dimenangi dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang.

“Senario terburuk adalah hanya memenangi lebih 120 kerusi tetapi kami yakin mendapat seberapa banyak seperti yang kita lakukan pada tahun 2008 jika tidak lebih,” kata seorang pegawai kanan BN kepada The Malaysian Insider, sambil menambah bahawa kiraan mereka belum mengambil kira kesan lain pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) Januari depan di mana isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM3, 000 sebulan akan mendapatkan bantuan one-off secara RM500 tunai.

The Malaysian Insider
difahamkan bahawa setiausaha agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor melahirkan keyakinan bahawa parti pemerintah akan melakukan dengan baik seperti tahun 2008 dalam satu ceramah baru-baru ini dengan  Kelab Wartawan Asing Malaysia walaupun terdapat keresahan atas kerusi berisiko dalam “deposit tetap” negeri-negeri Sabah dan Sarawak.

Tengku Adnan melahirkan keyakinan bahawa parti pemerintah akan melakukan dengan baik seperti tahun 2008. — Gambar fail
Difahamkan bahawa BN menjangkakan untuk kehilangan beberapa kerusi yang dipegang oleh empat ahli parlimen Sabah yang meninggalkan gabungan tersebut manakala sentimen pengundi bandar Cina di Sarawak boleh menyebabkan kerusi tersebut dirampas PR. Dalam pilihan raya 2008, DAP adalah parti komponen PR tunggal yang memenangi satu kerusi parlimen di Sabah dan Sarawak. 
 
Walaubagaimanapun, 
pembangkang telah mempersoalkan keyakinan BN oleh kerana pakatan pemerintah itu sendiri menjangkakan untuk 
kehilangan lebih banyak kerusi di Sabah dan Sarawak dalam pilihan raya akan datang berbanding sebelum ini.

“Bagaimana BN akan menampung kekalahan di negeri simpanan tetap?” bertanya seorang ahli parlimen pembangkang ketika dihubungi The Malaysian Insider.

“BN tahu ia boleh kehilangan sehingga enam di Sabah dan tujuh di Sarawak tetapi ia berharap untuk menampungnya di tempat lain, terutama di semenanjung di mana sentimen kembali menyokong kerajaan, “kata seorang pemimpin Umno kepada The Malaysian Insider, dengan menambah program seperti BR1M mempunyai kesan positif ke atas pengundi.

BR1M bermula awal tahun ini dan kira-kira RM2 bilion telah dibelanjakan untuk lebih empat juta isi rumah. BR1M 2.0 juga termasuk one-off RM250 untuk orang yang belum berkahwin dan berumur di antara 21 dan 30 yang menjana pendapatan sehingga RM2,000.

Penganalisis berkata liputan yang berkembang akan termasuk 2.2 juta pengundi kali pertama dijangka membuang undi mereka dalam pilihan raya akan datang.

Kini, terdapat hanya lebih 13 juta pengundi di negara  yang mempunyai lebih 28 juta orang.
Ahli politik BN juga mengatakan bahawa mereka menjangka untuk mendapatkan kembali sokongan daripada masyarakat India, yang berjumlah 1.7 juta orang, oleh kerana gabungan pemerintah telah memenuhi permintaan kaum India serta menambah pelbagai pemberian kepada mereka.

Ramai orang India telah mempersalahkan bekas Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu untuk kemiskinan kewangan mereka dan berpaling tadah daripada BN dalam PRU 2008. Samy Vellu juga kalah di kubu kuat beliau di Sungai Siput dalam pilihan raya itu.

“Masyarakat India menunjukkan lebih sokongan tetapi kita perlu bekerja lebih keras. Kami juga perlu bekerja lebih keras untuk mendapatkan sokongan Cina selain daripada yang lain,” pemimpin Umno berkata, menunjukkan bahawa pentadbiran Najib telah bekerja untuk memenuhi permintaan daripada semua komuniti dalam negara.

Ahli parlimen BN sedar bahawa kedudukan kelulusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menurun hanya satu peratus kepada 64 peratus pada bulan Jun walaupun penarafan kelulusan kerajaan susut enam peratus kepada 42 peratus pada bulan sama dengan penurunan utama dalam kepuasan datang daripada pengundi Melayu.

Mereka juga menegaskan bahawa populariti Najib tetap kukuh walaupun ceramah harian oleh ahli-ahli politik PR di seluruh negara yang mengkritik kerajaan dalam banyak isu.

“PR memegang empat negeri sekarang dan mereka semua keluar dengan ceramah dan blog mereka tetapi sokongan terhadap kami kekal,” tambah pemimpin Umno, yang enggan namanya disiarkan.

“Kami juga bekerja keras untuk mempertahankan dan menambah sokongan terutamanya dari golongan muda,” katanya.

Beliau berkata Najib, Menteri-menteri Kabinet dan ahli-ahli politik lain yang bercita-cita telah melawat semua kawasan dan juga telah menggunakan media sosial untuk mendapatkan sokongan daripada pengundi dalam apa yang dijangka menjadi satu pertempuran sengit pilihan raya umum.

Mandat BN tamat pada April 2009 dan Najib mempunyai enam bulan untuk mengadakan pilihan raya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.