Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAK NAMPAK, KABURRR !

BN yakin mampu menang di Pulau Pinang

March 21, 2013
Barisan Nasional (BN) yakin mampu menewaskan Pakatan Rakyat (PR) dan merebut kembali Pulau Pinang pada pilihan raya akan datang. — Gambar AFPKUALA LUMPUR, 21 Mac — Barisan Nasional (BN) yakin mampu menewaskan Pakatan Rakyat (PR) pada pilihan raya akan datang.

PR kini menguasai 29 dari 40 kerusi dewan undangan negeri di Pulau Pinang, dengan Umno memenangi 11 kerusi. Gerakan dan MCA tewas semua kerusi yang ditandingi pada 2008.

Namun The Malaysian Insider difahamkan keyakinan BN untuk membuat kejutan berdasarkan kajian laporan mereka sendiri dan kajian terbaru sentimen pengundi oleh badan bukan kerajaan.

Dalam laporan tersebut mengatakan BN mendahului di 14 kerusi majoriti Melayu, yang dikuasai PKR dan PAS.

Buat masa sekarang, PAS kekal di satu kerusi, PKR sembilan manakala DAP memenangi 19 kerusi dewan undangan negeri yang kebanyakannya majoriti Cina.

Tetapi menurut kajian akar umni BN melihat terdapat beberapa peluang untuk memenangi kerusi DAP walaupun wujud sentimen anti-BN di kalangan pengundi Cina di seluruh negara.

Sesetengah dari mereka berpendapat BN mampu menang di Padang Lalang, Pengkalan Kota, Bukit Tambun dan Datok Keramat.

Datok Keramat, yang kini dipegang ooleh Jagdeep Singh Deo dari DAP, mempunyai 58 peratus majoriti Cina dengan Melayu mewakili 34 peratus sementara India 10 peratus pengundi.

Pada pilihan raya lalu Jagdeep hanya menang dengan 1,855 undi majoriti. BN yakin akan memenangi undi kaum India dan Melayu.

Bagaimanapun adalah sangat mengejutkan sekiranya BN berjaya memenangi Padang Lalang, yang juga dimenangi DAP, kerana kerusi tersebut merupakan 84 peratus pengundi Cina.

Pengkalan Kota, dengan 95 peratus pengundi Cina, merupakan kawasan yang memerlukan sokongan yang banyak untuk BN menang.

Bukit Tambun, yang kini milik PKR, merupakan sebuah lagi kerusi majoriti Cina, dengan 70 peratus pengundi.

Laporan dari akar umbi BN juga mengatakan mereka mempunyai peluang untuk menang di Pulau Tikus, Jawi, dan Kebun Bunga.

Pulau Tikus, yang kini dimenangi oleh DAP, merupakan kerusi di mana 79 peratus pengundinya terdiri daripada kaum Cina, memerlukan sokongan yang kuat jika BN ingin menang. Namun BN kalah tipis dengan DAP dengan 1,714 undi pada 2008.

Jawi, sebuah lagi kerusi DAP, merupakan sasaran realistik untuk BN, dengan kaum Cina cuma 58 peratus, dengan Melayu 22 peratus dan India 20 peratus.

Kebun Bunga, dimenangi oleh PKR, adalah kerusi yang sukar dimenangi untuk BN yang mempunyai 78 peratus undi.

Pegawai BN percaya keputusan untuk memindahkan beberapa calon kuatnya ke negeri lain seperti Johor menunjukkan pakatan tersebut gagal mentadbir negeri tersebut dan hanya meletakkan muka baru di kerusi tersebut.

1 orang berkata:

Unknown said...

Mampuslah anda ☞BN☜ Sebelum anda di Mampuskan!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.