Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JANJI TIDAK DILAKSANA TETAP MEMBAWA AKIBAT

KERAJAAN TETAP TANGGUNG DOSA DAN ALLAH TETAP MENILAI

- Pak Karamu-

 

21 July 2018

Mufti Bela Tun M : Tak Dosa Kalau Tak Tunai Janji



SHAH ALAM - Kegagalan kerajaan melaksanakan janji bukanlah satu dosa sekiranya mereka sudah mencuba sedaya upaya untuk merealisasikannya.
 
Pak Karamu:
Macam mana dikatakan sudah berusha sedangkan belum cukup 100 hari ? Dan mengapa manifesto dibuat tanpa kajian teliti ? Bukankah janji itu hanya tipu daya ?

Mufti Perak,Tan Sri Harussani Zakaria berkata, jika tidak berusaha dan hanya berjanji, barulah itu dikira berdosa.
 
Pak Karamu:
Bagaimana jika kerajaan berjanji tapi tidak mengkaji sebelum berjanji ? Dan bagaimana kenyataan penulis manifesto berkata dia tahu kerajaan tak dapat tunai janji ?

Katanya, kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang mengatakan kerajaan sedia menanggung dosa sekiranya gagal melaksanakan janji yang terkandung dalam manifesto PH pada PRU14 adalah kenyataan yang bersifat pengakuan bahawa beliau akan melaksanakan janjinya.
 
Pak Karamu:
Tun Mahadhir betul dan Mufti silap tafsir. setiap pengakuan bermula dengan nawaitu ! Ada apa-apakah dengan kenyataan mufti ?

“Ini adalah satu kenyataan yang membuat pengakuan bahawa beliau (Dr Mahathir) akan melaksanakan janjinya, kalau beliau tidak melaksanakannya akan menanggung dosa.
 
Pak Karamu:
Mahadhir telah lafazkan janjinya (manifesto) dan dia adalah orang yang berpengalaman. dia bukan baru dalam merancang !

“Dr Mahathir benar-benar mahu melaksanakan janjinya tetapi sekiranya tidak berjaya ia bukanlah satu dosa,” katanya kepada Sinar Harian.
 
Pak Karamu:
Ini macam "buka salah ibu mengandung, salah badan buruk pinta !

Menurutnya, perlu dilihat dalam konteks usaha untuk merealisasikan janji yang dilafazkan.

Mengulas lanjut, Harussani berkata, harus diingat bahawa manusia hanya berusaha tetapi yang menentukan berjaya atau tidak itu bukan di tangan mereka.
 
Pak Karamu:
Bagaimana jika usha dan janji yang dibuat tidak menepati syarak ? 

Sementara itu, Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, dalam Islam apabila berjanji harus tunaikan, tetapi sekiranya tidak mampu menunaikan janji apa boleh buat kerana ia di luar kemampuan batas manusia.
 
Pak Karamu:
Ada juga orang berjanji diluar kemampuan ? atau ada agenda tipu pemikiran rakyat nakkan undi atau nawaitu dah tak betul !

Katanya, dalam Islam dijelaskan juga apa yang berada di luar kemampuan seseorang manusia itu tidak dikira sebagai dosa.
 
Pak Karamu:
Sepatutnya jangan berjanji, kan gitu dalam islam ?

“Kita sudah usahakan yang terbaik, memanglah asalnya janji mesti ditepati sedaya upaya tetapi setelah dicuba untuk menunaikan janji dan didapati tidak semua janji dapat ditunaikan dengan sebab yang tidak dijangka.
 
Pak Karamu:
Yang ini bolehlah terima, tapi bagaimana jani yang dibuat tidak menepati syarak  da nawaitu mukhlisinalahuddin ?

“ALLAH tahu bahawa manusia ada kelemahan dan pasti ada sebab kenapa manusia itu tidak mampu menunaikan janji itu,” katanya.
 
Pak Karamu:
Allah juga Mha tahu dasar orang yang berjanji, kan gitu ?

Menurutnya, serahkan pada ALLAH dan semoga Dia mengampunkan dosa di samping memberi jalan kepada kita supaya dapat usahakan lagi untuk menunaikan janji tersebut.
 
Pak Karamu:
Orang kafirpun tahu takdir semua dari Allah, pokoknya adakah orang yang berjanji bertawakkal ?

Beliau berkata, apa yang diharapkan setelah berusaha, ALLAH tidak akan mengatakan kita ini bersalah.
 
Pak Karamu:
Adakah nawaitu menepati syarak ?

“Walaupun kita janji pada asalnya, tetapi kerana kita tidak jangka janji itu tidak dapat dilaksanakan dan mungkin ketika itu tidak nampak lagi masalah yang menghalang untuk menunaikan janji.
 
Pak Karamu:
Bererti yang berjanji tergesa-gesa ? Atau tidak jangka ? Sedangkan pengalaman sudah 22 tahun memerinth dan apa yang kita tahu tiada apa-apa bencana dari Allah !

“Tiba-tiba ada benda yang menghalang. Minta ampun dengan ALLAH dan rakyat pun takkan tidak memahami apa yang telah diusahakan kerajaan untuk melaksanakan janji itu,” katanya.
 
Pak Karamu:
Tiba-tiba ? Ada benda menghalang ? Semua ini tak de tuan haji oi !

Kelmarin, Dr Mahathir dalam kenyataannya berkata, kerajaan bersedia menanggung dosa sekira gagal melaksanakan janji yang terkandung dalam manifesto PH pada PRU14 lalu.
 
Pak Karau:
Mahadhir betul ! dia lebih tahu ! yang lain jangan memandai nak cover !

Katanya, kerajaan sedar bahawa ada banyak rintangan yang menyukarkan usaha untuk melaksanakan janji itu.
 
Pak Karamu:
Mengapa tidak kembali kepada hukum syarak, ate lain kali janganlah berjanji !

Menurutnya, selepas 70 hari PH membentuk kerajaan baharu sejak Mei lepas, dua daripada 10 janji tersebut telah dilaksanakan, enam lagi dalam proses pelaksanaan manakala dua lagi belum dilaksanakan.
 
Pak Kaamu:
Tunaikan segala janji jangan banyak songeh !

36 orang berkata:

Anonymous said...

Bangang betul pakaramu ni. Mcm mna nak kaji dulu manifesto tu kalu duit sebenar negara geng umno saja yg jaga dan yg tahu. Ingatkan hutang sikit rupanya dah tinggi gunung dan disembunyikan drp pengetahuan rakyat.

Siapa pun tak sangka byk betul duit dan barang kemas kat rumah berkaitan najib. Hadi tahu ke perkara ni sebelum ph ambil alih kuasa.

Nak tanya...amar dah kaji ke nak bagi cuti bersalin 2 tahun dan naikkan brim 2500?? Dah kaji yer??

Bangang!!

Anonymous said...

Klu ikut logik biasa, janji manifesto itu boleh dilaksanakan tanpa halangan. Tapi keadaan semasa yg luar biasa hingga rupanya negara hampir bankrup dek hutang 1 triliun, maka janji itu terpaksa ditangguhkan dari segi masa.

Ph ada kesungguhan yg tinggi untuk melaksanakannya tetapi segala kejayaan adalah atas kehendak Allah juga.

Manifesto saya masa kecik dulu nak jadi lawyer. Tapi dah kada' kadar Allah menentukan.

Anonymous said...

Janji manifesto pas kelantan dulu masa pru12/13 nak buat highway. Sekarang dah ada highway??

Anonymous said...

"JIKA KITA MEMERINTAH KELANTAN, KITA AKAN MELAKSANAKAN HUDUD DI KELANTAN DAN IKUT UNDANG2 ISLAM"

Sampai tun madey pencen 10 tahun, tak nampak pun ada orang rogol budak kena hudud. Manifesto entah kemana, hudud entah kemana.....

Anonymous said...

Merembat balak dan mencilok duit cikgu yik tak ada pun disebut dlm manifesto pilihan raya. Tapi benda ini yang diutamakan dan berjalan dgn lancar tanpa tunggu 100 hari.

Anonymous said...

Walaupun tiada dalam manifesto tapi negari pengeluar minyak akan dpt 20% keuntungan jualan minyak.

Diharap Husam dapat menguruskan pengagihan royalti minyak di kelantan dgn bijaksana dan telus. Buat byk projek utk rakyat. Jangan sampai salah bagi kepada penjilat2 dedak. Royalti utk rakyat dan bukan untuk pemerintah.

Anonymous said...

UG ada dalan manifesto pas tak? Dedak ada dlm manifesto ke?

Anonymous said...

NAK TANYA AMAR.
MANIFESTO 100 HARI PAS DI KELANTAN DAN TRENGGANU DAH LAKSANA KE BELOM? AGAK2 BILA BOLEH LAKSANA? SEBELOM JANJI DULU ADA KAJI KER TAK??

KALU TAK DAPAT BUAT SBB DUIT ROYALTI BELOM MASOK, DOSA KER TAK MANIFESTO TU?? Kih3

Anonymous said...

Ente dah tabung 10 tahun sebulan 100. Ente janji dgn anak nak ajak gi shoping tehran. Sekali bukak tabung tinggal 5 hinggit kena curik ketua perompak negara. Dosa tak janji ente tu kalu tak dpt pergi tehran?

Anonymous said...

Ana kalu menang pru, ana akan ponteng dewan gi tahnik.

Anonymous said...

Prk sg kandis.

Apakah manifesto walaunta dan walauntit? Adakah berjanji untuk mengundi parti rosmah? Bagus! Bagus!

Anonymous said...

Sg kandis bagi kat umno masuk calon. Balakong pun bagi kat umno masuk. Untung la umno

Anonymous said...

Bagus tu. BerUG untuk melayu

Anonymous said...

First time sejak TGNA meninggal dunia, akhirnya tercapai juga impian pemimpin tertinggi pas melihat ahli-ahlinya mengundi UMNO. Ini satu kejayaan besar ke atas Kepimpinan TGHH. Jika TGNA masih hidup sbg nursidul am, perkara ini tidak mungkin berlaku. Tahniah kpd nik abduh selaku waris TGNA

Anonymous said...

Zaman walaUNTA dulu, mereka mahir melilit serban. Zaman walaUNTA walaUNTIT sekarang mereka mahir menjilat dedak.

Anonymous said...

Kalau saya menjadi PM spt tun mahadir, saya akan gunakan duit keuntungan petroleum untuk menjayakan manifesto 100 hari ph. Duit royalti untuk kelantan saya tak akan bagi sebab tak ada dalam manifesto. Saya akan utamakan janji dlm manifesto. Kalu ada baki saya akan tambah utk royalti sabah, sarawak dan pahang shj.

Anonymous said...

Ada sorang calon bebas masuk bertanding. Ahli pas yang menyokong rosmah mansor boleh buat pilihan utk mengundi calon umno atau ahli pas yang tak menyokong najib boleh mengundi calon bebas.

Anonymous said...

Oooo patutlah akhir2 ni aku tengok suara mat audi dgn mat lokman macam sama bunyi je.

Anonymous said...

Kpd org pas, kalu x nak ucap terima kasih kpd Tun M kerana nak bagi royalti 20% kpd negeri pengeluar petroleum pun tak apa. Tapi ucaplah syukur dan alhamdulillah kepada Allah kerana Tun M akan beri royalti 20% itu.

Anonymous said...

X dpt jd kingmaker, jd barua pn ok la kan

Anonymous said...

Klu x silap jika lobai menang klate lobai nak buat kolej utk orang pompuan je. Dah buat ke? Kolej utk lelaki je dah ada ke? Kat mana tu?

Dah la lelaki byk tanam anggur, la ni nak bukak kolej utk wanita je pulak? Makin luaslah projek tanam anggur puok lelaki kat klate!!! Demo dah kaji ke jumlah lelaki penanam anggur di klate??

Anonymous said...

Dulu lawan umno adalah jihad. Mati kalu syahid. Sekarang undi umno jihad kot?? Kih3

Ke kiri mengencing. Ke kanan pun mengencing.

Anonymous said...

Patutlah zahid hamidi kata umno akan ambil alih balik putrajaya dr ph seblm pru15. Rupanya ada udang sebalik pas

Anonymous said...

Manifesto pas pru14 utk menyusun semula sistem pendidikan dan menaik taraf guru yik dah buat ke belum? Sebelum buat manifesto tu ada kaji tak?

Anonymous said...

Manifesto pas meningkatkan ekonomi dan memajukan koperasi dah buat ke belum? Berapa banyak koperasi kutip yuran orang ramai dah dibuat? Ikut kajian sebelum manifesto, berapa banyak koperasi akan dibuat?

Anonymous said...

Manifesto pru14 pas nak banyakkan bina rumah rakyat di setiap dun dah buat ker belum? Dah berapa bijik rangka rumah rakyat tu didirikan. Sebijik harga berapa? Free kot? Sebelum janji dulu, ada tak kaji pasal kedudukan kewangan negeri?? Ker nak guna duit kutipan tabung milo?

Anonymous said...

Dlm manifesto pru kata nak banyakkan buat penuaian air hujan dan panel solar. Berapa ribu panel solar dah siap? Berapa peruntukan yang pas klate sediakan? Ada buat kajian ke? Mana kajian? Tunjuk sat nak tengok. Sapa tuan guru yg dah kaji?

Anonymous said...

Dlm manifesto pas klate pru14 kata nak naikkan elaun imam dan bilal. Dah laksanakan ke blom? Berapa jumlah elaun seorg imam dan bilal di klate? Mana tinggi dgn elaun imam bilal di penang yg diperintah dao? Dah kaji ke blom sblm buat manifesto ini? Tunggu duit royalti jugak kot? Klu tak ada royalti tak buat la yer??

Anonymous said...

Mana janji pas nak buat hiway di kelantan? Dah bertahun2 tapi tak siap2, tak dosa ka? Duit dah disonglap lebai ka?

Anonymous said...

PAK KARAMU....IBNU HASYIM....AGAKNYA SEANGKATAN DAN SERUMPUN....CUMA PAK KARAMU ADA SIKIT PANDAI.....DAN BANYAK MEMANDAI MANDAI.....HE HE MAAF!

Anonymous said...

Mohon kepada penyokong pas. Marilah bersatu bersama umno/bn. Undilah bn di Sg Kandis.
Tiada beza antara kita.
Undilah kami BN untuk kesejahteraan pas.
Ingatlah isu ketirisan 1MDB itu suatu penipuan.
Bangun bangkit di Sg Kandis undi BN kerana wakil kami lebih wibawa jika dibandingkan senarai calon dari pas. Jangan marah hanya kerana kami menolak cadangan pihak pas untuk 3 penjuru .
Kemenangan itu lebih penting.
Mari pengundi Pas undi BN di Sg Kandis

Anonymous said...

Dari sembang2 korang ni,Maknanya 2x5 je la..pas pun x laksana..bn pun xlaksana..ph pun xlaksana..yg luar biase ialah pentaksub masing2 backup sampai tercirit2..itu je la yg luar biase hehehe..bodoh tol korang hihi

Anonymous said...

kau ni mesti pendatang asing! ha3

Unknown said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [6581] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI DARSA,,di no (((085-333-222-717)))
insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 415 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK

DAN PESUGIHAN TUYUL

Anonymous said...

Mohon kepada penyokong pas. Marilah bersatu bersama umno/bn. Undilah bn di Sg Kandis.
Tiada beza antara kita.
Undilah kami BN untuk kesejahteraan pas.
Ingatlah isu ketirisan 1MDB itu suatu penipuan.
Bangun bangkit di Sg Kandis undi BN kerana wakil kami lebih wibawa jika dibandingkan senarai calon dari pas. Jangan marah hanya kerana kami menolak cadangan pihak pas untuk 3 penjuru .
Kemenangan itu lebih penting.
Mari pengundi Pas undi BN di Sg Kandis

Anonymous said...

7.04 x yah la buat hujah sarkas ko..jgn malu la 704..memang perangai pentaksub mcm tu..pentaksub xsalah..memang kerja dia camtu..backuo sampai tercirit2 hehe

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.