Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PEMERINTAH PERLU TUNAIKAN JANJI MANIFESTO

KAMU PENULIS MANIFESTO JANGAN BIMBANG, YANG NAK TUNAIKAN JANJI BUKAN KAMU, KAMU HANYALAH PENULIS UPAHAN.
 
PH WAJIB TUNAIKAN JANJI WALAU SUSAH BAGAIMANAPUN MEREKA PATUT TUNAIKAN JANJI, JANGAN JADI LIDAH BERCABANG.
 
RAKYAT TAHU APA YANG DIJANJIKAN, SEKALIPUN JANJI ITU BERPUTAR BELIT, DAN SEKALIPUN ITU HANYA JANJI UNTUK MENANG DAN MENIPU RAKYAT.
 
CONTOHNYA RINGGIT, MINYAK, TOL DAN BARANG-BARANG KEPERLUAN LAIN, NAMPAKNYA BILA KERAJAAN PH TAK DAPAT TUNAIKAN MAKA ITU BUKAN SOALNYA. YANG MENJADI SOALNYA IALAH KERAJAAN PH MENGAPA TIPU RAKYAT ? ITU YANG ADA DI MINDA RAKYAT.
 
APA JUGA ALASAN, APA JUGA HALANGAN, SAMA ADA RAKYAT FAHAM ATAU TIDAK, MAKA ITU BUKAN SOALNYA.
 
POKOKNYA KERAJAAN WAJIB TUNAI JANJI, JANGAN JADI JANJI MACAM MUNAFIK, KERANA JANJI MANIFESTO TELAH DITERANGKAN KEPADA RAKYAT TANPA DISEBUT SEBARANG HALANGAN.
 
 
-Pak Karamu-

 

Penulis manifesto PH akui janji sukar dilaksanakan

AddThis Sharing Buttons

Penulis manifesto PH akui janji sukar ditepati
Wan Saiful Wan Jan
(Ubah saiz teks) 
 
KUALA LUMPUR - Timbalan Pengarah Biro Strategik dan Dasar Bersatu, Wan Saiful Wan Jan mengakui terdapat kelemahan dalam manifesto Pakatan Harapan sekali gus berpendapat ada di antara janji tersebut sukar untuk dilaksanakan.

Menurutnya yang juga salah seorang penulis manifesto tersebut, beliau tidak dapat mengakses kepada maklumat atau data tertentu, menyebabkan wujud kelemahan dalam manifesto berkenaan.

“Sebenarnya, pada waktu saya menulis, saya sentiasa sedar bahawa ada satu kelemahan yang amat ketara yang saya hadapi iaitu saya tidak ada, pada waktu itu, data terkini mengenai status kewangan negara.

“Maka saya tidak dapat membuat anggaran berapa kos sebenar yang perlu dibayar untuk melaksanakan program-program yang saya sendiri tuliskan,” katanya seperti dipetik Malaysiakini. 
    
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini menyebut manifesto itu hanya sebagai panduan dan kerana itu terdapat beberapa perkara dalam janji tersebut berkemungkinan tidak boleh dilaksanakan oleh PH.

Mengulas lanjut, kata Wan Saiful, beliau bersetuju dengan kenyataan Dr Mahathir itu, namun, menegaskan ia bukan alasan untuk tidak melaksanakan perkara yang termaktub dalam manifesto tersebut.

Namun, jika tidak mampu PH perlu mengakui kegagalan tersebut.

“Dengan kekangan yang ada, saya sendiri sebagai penulis terfikir bahawa benda ini (janji-janji) susah sebab tak ada maklumat tentang apa yang boleh buat dan tak boleh buat. Apa yang disebut Tun (Dr Mahathir) itu penting untuk kita terapkan pemahaman kepada masyarakat bahawa dokumen ini panduan bagi kita.

“Mana yang boleh laksana kita boleh laksana, mana yang sukar untuk dilaksanakan kita kena usaha, mana yang tak boleh laksanakan kita kena mengaku, inilah realitinya,” katanya.

19 orang berkata:

Anonymous said...

Mohd amar pun cakap haritu pas kat kelantan akan tunaikan janji manifesto lewat sikit. Biasa la tak payah kecoh. Federal berganti kerajaan, byk masalah yg perlu diselesaikan sebelum boleh tunaikan jani. Tapi pelik, kat kelantan tak bertukar kerajaan negeri tapi lewat jugak tunaikan janji. Ke lebai tulis manifesto masa tu masa tengah kira duit balak? Ntah laa.

Anonymous said...

Menstabilkan harga minyak sudah dilaksanakan.

Menurunkan harga minyak rm1.50 ialah manifesto pru13 bukan pru14.

Anonymous said...

Menangguhkan bayaran ptptn hingga gaji 4000 dalam proses.

Menghapuskan ptptn tiada dlm manifesto pru14. Ia dlm manifesto pru13.

Anonymous said...

Menghapuskan tol sudah dijalankan berperingkat di beberapa buah tol.

Tunggu tol yang lain akan menyusul sedikit demi sedikit. Sabar.

Anonymous said...

Menghapuskan 6% gst sudah dilaksanakan.

Gst sekarang 0%. Sedang dlm proses menghapuskan terus gst tetapi melalui parlimen kerana gst diluluskan parlimen

Anonymous said...

Menghapuskan rasuah.

Sedang berlangsung dengan agresif. Dari bilis hingga jerung. Ada sudah didakwa dan kebanyakan masih dalam melengkapkan bukti. Sikit hari lagi ke sg buloh.

Anonymous said...

Menyemak semula projek mewah.


Sedang dilaksanakan. Projek membazir telah dihentikan atau dibajet semula dgn nilai lebih rendah

Anonymous said...

Tangkap dan penjara mo1 dan flom.

Sedang dalam proses. Sekarang baru src. Lain2 spt 1mdb sedang dlm siasatan polis. Selamat datang ke sg buloh

Anonymous said...

Maka bertempiklah para walaunta dan walauntit serta geng bekas menteri memanda mengatakan harga daging lembu terbaik santapan memanda terkini ialah rm2000 sekilo. Adapun setelah diberitahu oleh tukang masak bahawa harganya cuma rm280 sekilo, maka malu2 alahlah sekian walaun dan walauntit.

Adapun perkara ini berlaku adalah kerana sekian walaun dan walauntit sendiri tidak tahu harga turun naik daging lembu. Para walaun dan walauntit hanya beli daging kerbau india jenis Almana dengan harga rm19 sekilo.

Menurut yang ampunya cerita, harga daging lembu istimewa itu mengikut sekian walaun dan walauntit jika dicampur tiga meja adalah melebihi had munasabah iaitu rm90 juta. Mengikut tafsiran pengikut menteri bekas memanda pula, harganya sudah melebihi had munasabah iaitu rm2.6 bilion.

Hatta sekarang ini diceriterakan para walaun dan walauntit sedang mengaji seorang agen cia untuk mencari daging lembu istimewa yang dikatakan berharga rm2000 sekilo itu di sekeliling dunia untuk dijadikan bukti dan sample mendakwa memanda terkini.

Terkini sudah ditemui harga daging lembu istimewa itu berharga rm2000 di negara serambi. Cuma beratnya bukan 1 kilo tetapi 8 kilo.

Dan kini agen cia itu diberitakan sedang cirit birit dan panas ponggong kerana banyak berjalan mencari daging lembu istimewa yang bwrharga rm2000 sekilo......

Anonymous said...

Entah sabar la..ph x sama ngan pembangkang..ph maksum..sape jadi kerajaan otomatik dia maksum hehe..sabar la sikit..x kan ari ni kawin esok dapat anak..hehe

Anonymous said...

sabar la sikit, janji pas akan ditunaikan selagi ada bulan dan bintang. sabar tu kan separuh dari iman. gelojoh betul la org kelate ni. sabar laa, kita kan ahli syurga, kena la sabar kerana allah.

PENJILAT DEDAK 2017 said...

PRK sg kandis...

Akhirnya kingmaker tumbang menjadi gundik penyamun 1mdb dlm pertandingan satu lawan satu.

Kpd ahli kingmaker, marilah kita mengundi parti timbang kati 1mdb. Kita share saham 1mdb di alam akhirat.

Anonymous said...

Maaf nak tanya....sesiapa boleh bagi jawapan. PAK Kara dengan Ibnu Hasyim ni sedara ke?

Anonymous said...

Bodoh tak dapat bezakan manifesto pru 13 dengan manifesto pru 14 rupanya.
Ini sah spesis rare pemakan dedak.
Ha3

Anonymous said...

Ya sedara Sededak

Anonymous said...

Rilekla..kalo x tunai semua sekalipun korang mcm x biase lak haha..semuanya kan penipu hihi

Anonymous said...

Kat klate tu bila banjir dan air bersih nak settle?

Anonymous said...

Highway rakyat bila nak mula? Heboh sejak zaman tgna sampai skrg dah mula ke blom?

Anonymous said...

Janji ph hari ini menang esok harga minyak terus turun rm1.50. Itu yg dikatakan menipu rakyat. Ni sy nk ajar malaun ph termasuk pemimpin dan penyokongnya Lain kali kalau nk janji bgitaw la rakyat sekalian klu ph menang kita akan usaha turunkan harga minyak sedikit demi sedikit sehingga ke paras harga minimum rm1.50. Kan bagus janji macam tu. Ini tidak..
Janji kat rakyat seolah2 ph ni terlalu hebat sangat. Semua benda dia boleh lakukan. Sekarang yg merana rakyat2 marhaen yg sangat percaya dan menaruh harapan yg tinggi seronok bertepuk tangan melompat2 kegembiraan dan tanpa rasa ragu2 terus memangkah undi ph.
Tindakan dan perbuatan ph sangat zalim kerana menipu dan mempersendakan harapan rakyat dgn berbagai alasan yg akhirnya menipu rakyat lagi kononnya kegagalan mereka melaksanakan janji2 itu kerana kesilapan kerajaan terdahulu. Rakyat bukan semuanya bodoh terutama 20% orang melayu yg menyokong ph terpadaya dgn mainan politik pemimpin ph. Sekarang bila ditanya kenapa mengeluh mereka menjawab kami ditipu hidup2 oleh pemimpin ph. Mereka menzahirkan penyesalan ttpi dah tak berguna lagi. Mereka terpaksa pula menunggu 5 tahun lagi utk menjatuhkan ph. Itu tempoh yg terlalu lama utk mereka meredah kesusahan hidup yg dihimpit oleh kebobrokan kerajaan dan penyokong ph. Rata2 penyokong ph dari kalangan org terpelajar yg pandai menipu org ramai terutama org melayu.
Org cina tidaklah sangat merasai kesempitan dan tekanan dari kenaikan harga barang sebab mereka kebanyakan ahli perniagaan. Mereka akan mengenakan caj harga jualan kpd pembeli. mereka tetap memperolehi keuntungan. Mereka tak akan susah seperti org melayu. Cuba lihat rata2 rakyat negara ini yg banyak merempat adalah org melayu hingga sanggup dan terpaksa menjual tanah utk meneruskan kehidupan. Akhirnya org melayu tiada apa lagi di bumi tanah tumpah darah nenek moyang mereka turun temurun.
Kerajaan ph tidak akan membela org melayu kerana falsafah perjuangan mereka adalah samarata peluang yg ada direbut oleh siapa yg berkeupayaan maka dia dapat. Dlm soal ini org melayu akan lebih terkebelakang terutama utk merebut peluang2 dlm urusan perniagaan dan keusahawanan kerana org melayu tiada modal dan tiada persatuan yg kuat dlm kewangan dan ekonomi. Jadi byk peluang yg ada 99% akan dikaut oleh org cina jika tidak diberi perhatian dan dibantu oleh kerajaan. Kuasa memerintah sekarang tiada lagi dlm tangan org melayu walaupun pm org melayu tetapi dia bukanlah anak melayu jati yg memiliki perasaan kemelayuan cuma cakap di mulut saja pada praktikalnya tidak berlaku seperti itu.ini dilihat pd sejarah pemerintahan selama 22 tahun dulu beliau tidak banyak menaikkan org melayu menguasai bidang ekonomi. Bukan tiada ttpi terlalu sedikit yg ditolong tonjolkan.yg ramai ditunjukkannya ialah orang cina yg menjadi kaya raya dlm pelbagai bidang ekonomi. Org melayu tetap menggigit jari. Lagi pula kuasa pm sekarang tidak lagi mutlak.pm akan ditunjuk apa yg boleh dan tidak boleh dilakukan.ertinya pm kali ini tidak berkuasa penuh utk menolong org melayu. Yg mampu dibuat hanya untuk menjatuhkan pemimpin nelayu sebelum ini kerana itu adalah matlamat utama dlm permainan politik pm sekarang.
Oleh yg demikian org melayu wajib muhasabah semula utk bangun membina kesatuan ummah yg akan berjaya jika mencontoh teladan yg ditunjuki oleh Nabi Muhammad saw sehingga berjaya mengalahkan yahudi yg menguasai org arab walaupun bilangan mereka sedikit tetapi permainan politik licin mereka itu hebat akhirnya tertewas juga dgn Syariat Islam yg dibawa oleh beginda.
Org melayu mesti kembali kpd menghayati kehebatan ajaran Islam jika ingin bangun dari kekalahan yg lepas. Jadikan kekalahan itu sebagai pembakar semangat utk kembali berkuasa dan memperbetulkan segala khilaf yg merugikan org melayu Islam sekarang dan generasi kemudian... maka kita menyeru supaya insaflah wahai org melayu.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.