Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ISRAIL SUDAH MEMULAKAN PERANG ?

Mossad didakwa letup depoh tentera Iran



19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PASUKAN beruniform Iran menghadiri upacara pengebumian mangsa letupan depoh peluru dekat Tehran.

Tindakan dianggap sabotaj, jejas Tehran hasilkan senjata nuklear

TEHRAN: Agensi perisikan Israel, Mossad, didakwa mendalangi letupan di pangkalan tentera berhampiran ibu kota Iran Sabtu lalu, yang menyebabkan 17 orang terkorban, kata sumber perisikan Barat yang dipetik majalah Time semalam.

“Ia bukan satu kemalangan seperti yang dinyatakan kerajaan Iran, sebaliknya ia didalangi Israel,” kata seorang pegawai perisikan kepada majalah itu sambil menambah, ia satu lagi sabotaj yang dirancang untuk menjejaskan kemampuan Iran membina dan menghasilkan senjata nuklear.

Sabtu lalu, dua letupan berlaku di depoh peluru berhampiran bandar Shahriyar, kira-kira 30 kilometer ke barat Tehran.

Pasukan Pengawal Revolusi Islam Iran (IRGC), melaporkan, kejadian berlaku apabila tentera memunggah roket dari depoh berkenaan.

Agensi berita FARS melaporkan bilangan yang maut dalam kemalangan itu mencecah 17 orang manakala 15 lagi cedera. Antara yang terbunuh ialah pegawai kanan Pengawal Revolusi, yang juga ketua unit penyelidikan logistik, Jeneral Hasan Tehrani Moqaddam.

Beliau yang dipuji kerana usahanya mengendalikan unit peluru berpandu dan artileri terbunuh dalam letupan di depoh peluru di barat Tehran itu adalah tokoh utama dalam program peluru berpandu, kata pasukan tentera elit itu dalam satu kenyataan kelmarin.

Hasan terbunuh bersama-sama dengan 16 anggota lain Sabtu di kawasan tentera di luar kampung Bidganeh, 40 kilometer di barat daya Tehran.

Pegawai Iran tidak menjelaskan mengapa Moqaddam berada di situ ketika kejadian.
Pasukan berkenaan berkata, tentera tidak akan melupakan peranan utama Hasan dalam pembangunan sistem pertahanan negara itu.

Pengawal Revolusi ialah pasukan tentera utara Iran yang berkait rapat dengan ulama berpengaruh negara itu.

Seorang komander unit elit itu, Saeed Qasemi, berkata Iran terhutang budi dengan Moqaddam berhubung program peluru berpandu.

“Sebahagian besar kejayaan kami dalam bidang peluru berpandu dan kereta kebal adala atas usaha berterusan Moqaddam,” kata Qasemi kepada laman web rajanews.com.

Katanya, Moqaddam adalah salah seorang komander Pengawal Revolusi kesayangan pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei.

Seorang lagi pegawai, Jeneral Mostafa Izadi, menyifatkan Moqaddam sebagai pengasas sistem peluru berpandu unit berkenaan.

Sementara itu, kumpulan buangan Iran, Mujahedin-e Khalq (MEK), mendakwa letupan sebenarnya berlaku di pangkalan peluru berpandu yang dikendalikan Pengawal Revolusi, bukannya depo peluru.

Ahli perundangan, Parviz Soroori, pula yakin letupan itu satu kemalangan.

“Tiada sabotaj terbabit dalam kejadian ini. Ia tiada kena mengena dengan politik,” katanya yang dipetik laman web Parlimen, icana.ir.

Peluru berpandu Iran boleh mencecah jarak 2,000 kilometer yang direka untuk sampai ke sasaran Israel dan Amerika Syarikat. Kemampuan peluru berpandu, selain program nuklear Iran, adalah antara punca mengapa Israel menganggap Iran sebagai musuhnya paling bahaya.

Pengawal Revolusi bertanggungjawab mengendalikan program peluru berpandu Iran itu. – Agensi
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.