Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Najib persenda agong selepas batal sbpa ?

Hazayani Zakaria, 13 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 13 Mac: Ahli Parlimen PAS hari ini menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memohon maaf daripada Yang di-Pertuan Agong di atas kesilapannya berhubung pemansuhan Sistem Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA).

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan Najib membatalkan SBPA setelah Agong memperkenankan persaraan Kumpulan Premier dilihat menghina baginda.

"Pada 27 Disember 2011 Agong telah perkenan akan persaraan golongan premier.

"Batal SBPA ini macam persenda Agong, bulan 12 (Disember) bawa memo untuk dapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, bulan 3 (Mac) batal SBPA. Najib perlu mohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau juga menuntut penjelasan Najib berhubung berhubung jumlah wang yang telah dihabiskan untuk tujuan perlaksanaan SBPA sejak ianya dicadangkan tahun lalu.

"1 Januari Kumpulan Premier ini dilantik semula secara kontrak. Apa status mereka sekarang?Mereka sudah bersara tapi SBPA dibatalkan sedangkan mereka dilantik melalui SBPA dan diperakui JPA mereka telah menerima gaji pada Januari dan Februari.

"Saya juga minta Najib jelaskan berapa jumlah yang telah dibayar kepada mereka, tapi Najib tidka jawab soalan saya," katanya yang juga Naib Presiden PAS.
Najib mengelakSementara itu, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar menyatakan kekesalan terhadap sikap yang ditunjukkan Najib sewaktu menjawab soalan di dalam dewan.

"Kita mengalu-alukan Perdana Menteri datang ke Parlimen dan menjawab soalan yang dibangkitkan.

"Tapi tak pernah berlaku dalam sejarah, Perdana Menteri mengelak untuk jawab soalan," katanya yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad pula menegaskan, rakyat berhak tahu bagaimana jumlah wang yang telah dibelanjakan itu.

Terdahulu, perkara itu dibangkitkan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi soal jawab lisan dalam Dewan Rakyat.

Anwar dalam soalan tambahannya berkata, kerajaan mencadangkan SBPA secara terburu-buru sehingga menimbulkan keresahan penjawat awam dankemudiaanya membatalkannya juga secara tergopoh gapah.

Kemudian Mahfuz bangkit dan menyoal mengenai status Kumpulan Premier selapas SBPA dibatalkan.

Najib bagaimanapun tidak menjawab soalan itu sebaliknya mendakwa Mahfuz hanya mahu membela Kumpulan Premier sedangkan kerajaan katanya membela nasib 1.3 juta kakitangan awam.

"Dia hanya mahu jadi juara di kalangan 36 orang ini (Kumpulan Premier) tapi kerajaan sudah menjadi juara kepada 1.3 juta penjwat awam," katanya.

Jawapan itu menimbulkan sedikit kekecohan di dalam dewan apabila beberapa wakil Pakatan bangun mendesak Najib memberikan jawapan yang sepatutnya.

Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudiannya memberi amaran akan merehatkan mana-mana wakil yang terus membuat desakan itu.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.