Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

[TERKINI] Suami Shahrizat Mengaku Tidak Bersalah Terhadap Empat Pertuduhan [updated]


Pengarah NFC mohon dibicarakan bagi 4 tuduhan

Suami menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Jalil - Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail hari ini mohon dibicarakan bagi empat pertuduhan yang dikenakan ke atas dirinya.

Dua daripada pertuduhan itu adalah pecah amanah mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan manakala dua lagi adalah mengikut Seksyen 132 Akta Syarikat.

Dua pertuduhan pertama itu adalah atas kesalahan menggunakan RM9,758,140 dana National Feedlot Corporation (NFC) untuk membeli dua unit kondominium di kompleks One Menerung, di Bangsar, pada 2 dan 4 Disember, 2009.

Kesalahan berikutnya pula membabitkan pemindahan RM40 juta dana NFC kepada National Meat and Livestock Corporation, dari 5 Mei hingga Nov 16, 2009.

Dalam kedua-dua kes, Mohamad Salleh yang merupakan pengerusi eksekutif NFC didakwa menggunakan dana tanpa kelulusan mesyuarat agung tahunan NFC.

Ini menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 132 Akta Syarikat 1965.

Isteri beliau, Shahrizat yang juga Ketua Wanita Umno berada di kompleks mahkamah bagi memberikan sokongan.

Selain Mohamad Salleh, tiga orang anak mereka juga merupakan lembaga pengarah dalam syarikat berkenaan.


Ikat jamin ditetapkan pada RM500,000 bagi kedua-dua kes. Anak pasangan itu Wan Shahinur Izmir membayar wang ikat jamin.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada 13 April ini. -mk

Pengerusi NFCorp didakwa


KUALA LUMPUR: Pengerusi Eksekutif Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp), Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail sebentar tadi didakwa di Mahkamah Sesyen, di sini atas empat kes pecah amanah membabitkan wang berjumlah melebihi RM49 juta di sini, sebentar tadi.


Turut hadir ialah isterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang kelihatan berbaju kurung dan bertudung serba putih yang mengikuti proses pendakwaan di dalam mahkamah.


Shahrizat semalam mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkuat kuasa 8 April apabila tamat penggal lantikan sebagai Ahli Dewan Negara (Senator), namun mengekalkan jawatannya sebagai Ketua Wanita UMNO.


Isu NFC yang mengaitkan Shahrizat berikutan syarikat berkenaan dimiliki keluarganya, timbul dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 pada Oktober tahun lalu yang menyentuh mengenai prestasi projek ternakan lembu yang diusahakan syarikat itu di Gemas, Negeri Sembilan. -BH



Pengerusi Eksekutif NFCorp Mengaku Tidak Bersalah Terhadap Empat Pertuduhan


KUALA LUMPUR: Pengerusi Eksekutif Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp), Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini pada Isnin terhadap dua pertuduhan pecah amanah dan dua pertuduhan melanggar Akta Syarikat.


Tuduhan ke atas beliau itu melibatkan kes pecah amanah melibatkan dana awam berjumlah RM49 juta daripada kerajaan persekutuan untuk tujuan pengurusan Pusat Fidlot Nasional (PFN) di Gemas, Negeri Sembilan.


Mahkamah kemudiannya menetapkan 13 April depan sebagai tarikh perbicaraan.


Ketika kesemua dakwaan dibacakan, isteri beliau yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat,Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut hadir bersama salah seorang anak lelaki mereka, Izmir.


Dua lagi anak mereka iaitu Izran dan Izzana yang juga merupakan anggota lembaga pengarah syarikat yang penuh kontroversi itu tidak kelihatan sepanjang prosiding itu berlangsung.


Shahrizat semalam (Ahad) telah pun mengumumkan keputusannya untuk berundur dari jawatannya sebagai menteri menjelang 8 April nanti. -mstar


NFC: Suami Shahrizat hadapi tuduhan CBT


KUALA LUMPUR - Suami Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datuk Dr Mohamed Salleh Ismail hari ini dikenakan dua tuduhan pecah amanah berhubung isu NFCorporation, melibatkan wang sebanyak RM49 juta.


Beliau juga berhadapan dengan dua tuduhan berkaitan dengan kesalahan di bawah Akta Syarikat 1965.


Tuduhan ke atas beliau dibacakan di Mahkamah Sesyen Jalan Duta di sini, petang ini.


Mohamad Salleh yang menghadapi tuduhan di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan Seksyen 132 Akta Syarikat 1965 minta dibicarakan.


Mahkamah menetapkan 13 April bagi sebutan semula kes itu.


Mohamad Salleh didakwa kesalahan menggunakan RM9,758,140 dana NFCorp untuk membeli dua unit kondominium di kompleks One Menerung di Bangsar pada 2 dan 4 Disember 2009.


Selain itu, beliau juga didakwa memindahkan RM40 juta dana NFCorp kepada National Meat ands Livestock Corporation, dari 5 Mei hingga November 16 2009.


Mohamad Salleh didakwa menggunakan dana itu tanpa kelulusan Mesyuarat Agung Tahunan NFCorp.


Tindakan itu adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 132 Akta Syarikat.


Selain Mohamad Salleh, tiga orang anak mereka juga merupakan lembaga pengarah NFCorp. -SH

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.