Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
KUALA LUMPUR - Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa atas tiga tuduhan berkaitan Bersih 3.0 semalam berkata, pihak pendakwaan bagi kes itu cuai kerana sudah beberapa kali membuat pindaan terhadap pertuduhan membabitkan dirinya, Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan Ketua PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin.

Beliau berkata demikian di Mahkamah Sesyen di sini, selepas jurubahasa mahkamah membacakan pertuduhan pindaan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Abdul Wahab Muhammad dalam prosiding kes tersebut semalam.

Anwar bersama, Azmin mengaku tidak bersalah atas tuduhan tersebut iaitu bersubahat dalam rusuhan, (tambahan Seksyen 147 Kanun Keseksaan daripada pertuduhan asal).

Badrul Hisham bagaimanapun tidak hadir pada prosiding berkenaan.

Pada awal Julai lalu, Anwar, Azmin dan Badrul Hisham telah bersama-sama didakwa bersubahat dengan R. Tangam, G. Rajesh Kumar dan Farhan Ibrahim @ Alias kerana melanggar perintah mahkamah majistret pada 26 April dengan mengambil bahagian dalam protes jalanan.

Jika sabit kesalahan, kedua-dua pemimpin PKR itu boleh di penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Sebelum ini, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Abdul Wahab memaklumkan mahkamah, terdapat sedikit pindaan terhadap salah satu petuduhan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan Badrul Hisham dengan menambah Seksyen 147 Kanun pada kertas pertuduhan.

Sementara itu, Anwar memfailkan satu permohonan agar satu pertuduhan berkaitan perlembagaan yang didakwa di bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA), didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Permohonan  agar kes itu didengar di Mahkamah Tinggi dikemukakan Peguamnya Karpal Singh kerana peruntukan-peruntukan seksyen 4 (1) (c) dan 4 (2) (c) Akta Perhimpunan Aman 2012 (PAA) tidak konsisten dengan dan melanggar peruntukan Artikel 10 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan sama ada ianya sah atau tidak sah.

Katanya, permohonan itu lebih sesuai didengar di Mahkamah Tinggi kerana ianya di luar bidang kuasa Mahkamah Sesyen.

Pihak pendakwaan diketuai Abdul Wahab Mohamad dan dibantu oleh Mohd Hanafiah Zakaria dan Ishak Mohd Yusof.

Datuk Abdul Wahab secara berseloroh berkata, pihak pembelaan ‘cuai’ kerana masih belum mendaftar permohonan itu dan memohon agar pihak pembelaan menjelaskan kelewatan tersebut.

“Kami memerlukan masa untuk membalas kerana ia melibatkan isu perlembagaan kami hanya diberi satu salinan permohonan itu hari ini, dan perlu sedikit masa untuk mengkaji permohonan itu kerana ia akan membawa kesan kepada perbicaraan dan lain-lain kes yang serupa untuk dibicarakan di mahkamah,” katanya.

Hakim Mahkamah Sesyen Mahmud Abdullah menetapkan 13 September ini untuk mendengar bantahan oleh pihak pendakwaan terhadap permohonan pembelaan untuk merujuk isu perlembagaan kepada Mahkamah Tinggi.

Dalam permohonan beliau, Anwar juga meminta Mahkamah Sesyen untuk memindahkan rekod prosiding di Mahkamah Tinggi dan tinggal perkara sementara menunggu penentuan isu perlembagaan.

Pada 22 Mei lalu, Anwar, Mohamed Azmin Ali dan Badrul Mahkamah Sesyen di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 kerana menyertai protes BERSIH 3.0 pada 28 April.

Mereka dikatakan telah mengingkari kepada perintah yang dikeluarkan Majistret  iaitu melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka dari 28 April 28 hingga 1 Mei lalu.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda sehingga maksimum RM10, 000 di bawah Seksyen 4 (3) Akta tersebut.

Ketiga-tiga pemimpin PKR juga menghadapi tuduhan bersubahat menghasut Tangam, Rajesh Kumar dan Farhan membuka sekatan besi halangan di Jalan

Raja di sini kira-kira pukul 3 petang, 28 April lalu.

Pertuduhan kedua dikemukakan mengikut Seksyen 188 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 109 dan 34 kanun sama yang membawa hukuman penjara enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya.

Azmin yang diwakili peguam Datuk CV Prabhakaran berkata beliau juga akan memfailkan permohonan untuk anak guamnya guamnya mengatakan bahawa perintah perisytiharan yang dikeluarkan oleh majistret adalah ultra vires dan bahawa ia tidak seharusnya menjadi ex-parte dan politik dalam alam semula jadi.

“Kami mahu untuk merujuk kepada Mahkamah Tinggi untuk mentafsir sama ada tindakan majistret dalam mengeluarkan perintah itu adalah sah atau tidak,” katanya.