Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

NEGARA KAYA TAPI BERHUTANG, KEMUDAHAN ASAS UNIVERSITI TERABAI

Khamis, 8 Mac 2012


Tentera Arab Saudi memukul Muslimah untuk Menghalang Terjadinya Kebangkitan Umat 

 



ARRAYAH.INFO, Arab Saudi, 8 Mac 2012 - Pasukan Tentera Arab Saudi dilaporkan telah menyerang dan memukul pelajar muslimah di barat daya bandar Abha kerana memprotes terhadap ketidakadilan dan ketidaksamaan.

Aktivis berkata pelajar muslimah King Khalid University di Abha telah mengadakan perhimpunan bantahan pada hari Rabu untuk menyatakan kemarahan mereka tentang diskriminasi dan layanan buruk oleh pegawai-pegawai keselamatan di universiti itu.

Mereka juga mengecam kekurangan kemudahan sebahagian daripada mereka sangat asas seperti kerusi.

Sementara itu, aktivis hak asasi manusia, Mohammed Albajady masih melakukan mogok lapar bagi membantah penahanan hampir satu tahun tanpa perbicaraan. Aktivis itu berkata beliau enggan makan sejak 16 hari yang lalu.

Arab Saudi sedang menghadapi pergolakan kebangkitan yang semakin meningkat dan umat telah menuntut keadilan dan pembebasan tahanan politik sejak setahun yang lepas. Perhimpunan protes anti-kerajaan kebanyakannya diadakan di wilayah timur tetapi walaupun tindakan keras dan ganas pada peserta, ternyata bahawa protes yang kini telah merebak di seluruh negara.

Mereka telah mengadakan demonstrasi secara aman di  wilayah timur, kebanyakannya dalam Awamiyah dan Qatif, sejak Februari tahun lepas atas dasar yang hampir sama, menuntut reformasi, kebebasan bersuara dan pembebasan tahanan politik.

Penunjuk perasaan juga mahu menamatkan diskriminasi ekonomi dan agama terhadap rantau ini yang kaya dengan minyak. Beberapa penunjuk perasaan telah terbunuh dan berpuluh-puluh aktivis telah ditangkap sejak awal protes di rantau ini.

Pada 23 Februari 2012, perhimpunan bantahan telah diadakan di seluruh wilayah untuk menuntut pendakwaan orang-orang yang melepaskan tembakan ke atas penunjuk perasaan satu minggu sebelum. Pasukan Tentera Arab Saudi memecahkan perhimpunan yang menggunakan kekerasan dan menahan beberapa penunjuk perasaan.

Riyadh telah memperhebatkan tindakan keras ke atas penunjuk perasaan sejak awal 2012.

Sumber : http://www.tehrantimes.com/middle-east/96188-saudi-security-forces-attack-female-protesters-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.